Genel Bilgi
Kod | CKZ403 |
Ad | Kimya Mühendisliği Tasarımı 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1. Absorbsiyon, sıyırma, distilasyon, ekstraksiyon, adsorbsiyon, kristalizasyon, süzme, kurutma vb temel işlemleri içeren kimyasal proseslerin tasarlanmasında gerekli mesleki bilgi ve becerinin kazandırılması 2. Problemi saptama, tanımlama, çözüm için mevcut verilerin belirlenmesi, çözüm için gerekli ek verilerin saptanması ve bulunması, gerekli zaman ve en iyi sonuç açısından etkin çözüm yolunun belirlenmesi gibi problem çözme yaklaşımlarında deneyim kazandırılması 3. Kimyasal proseslerde kullanılan ekipmanların seçimi, spesifikasyonu ve tasarımı için gerekli bilgilerin verilmesi 4. Bir proses simülasyon programının (ChemCAD) tasarım projelerinde doğru olarak kullanılabilmesi için gerekli minimum eğitimin verilmesi ve deneyim kazandırılması 5. Yazılı rapor hazırlama ve sözlü sunum yapma, takım elemanı olarak çalışma becerilerinin geliştirilmesi
Dersin İçeriği
Kimya mühendisliği tasarımının temelleri. Proses akım diyagramları. Mühendislik standartları ve sınırlamaları. Pompalar, ısı değiştiriciler, tank ve kolonlar gibi proses ekipmanlarının seçimi, boyutlandırılması/tasarımı. Kimyasal proses/ürün tasarımı.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kimya Mühendisliği Tasarımı, Towler G., Sinnot, R.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çözüm için gerekli uygun yaklaşımları belirleyerek tasarım problemlerini çözebilecekler |
ÖÇ02 | Tipik proses geliştirme kademelerini anlayacak, blok ve proses akım diyagramlarını oluşturabilecek, prosesin kütle ve enerji denkliklerini kurabilecekler. |
ÖÇ03 | Farklı proses tasarım alternatiflerini analiz ederek, gerekli seçimi yapabilecekler |
ÖÇ04 | Uygun proses ekipmanlarının seçimini ve boyutlandırılmasını yapabilecekler |
ÖÇ05 | Tasarım problemlerinin çözümü için gerekli bilgi ve verileri bulmak için teknik literatürü etkin olarak kullanabilecekler |
ÖÇ06 | ChemCAD programını kullanarak proses simülasyonu ve ekipman boyutlandırması yapabilecekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve ders tanıtımı. Kimya mühendisliği tasarımının temelleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kimyasal proses diyagramları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kimyasal proseslerde kullanılan genel amaçlı ekipmanlar ve standartları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Akışkan transfer sistemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dış basınç altındaki tank ve kolonların mekanik tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Karıştırmalı tank tasarımı-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Karıştırmalı tank tasarımı-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isı transfer ekipmanlarının tasarımı-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Isı transfer ekipmanlarının tasarımı-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kondenser (temas tipi) tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kristalizör ve evaporatör tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kurutucu tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Distilasyon Kolonu Tasarımı-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Distilasyon Kolonu Tasarımı-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,28 | ||
AKTS | 7 AKTS |