Genel Bilgi
Kod | TT131 |
Ad | Temel Sanat Eğitimi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Plastik Sanatlardaki temel değerklere ilişkin ilkelerin, öğelerin öğetilmesi ve yaratıcı araştırmalarla pekiştirilmesi.
Dersin İçeriği
Sanat eserini düzenleyen elemanlar (çizgi, doku, form, şekil, mekan) ve ilkeler (ritim, hareket, denge, vurgu, kontrast, birlik, bütünlük, çeşitlilik) ,iki boyutlu uygulama çalışmaları, iki ve üç boyutlu sanat eserlerinde bu eleman ve ilkelerin ilişkisi, tasarım eleman ve ilkeleri ile biçim ve içerik ilişkisini dikkate alan özgün çalışmalar gerçekleştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
GÖKAYDIN, nevide. (2002) Temel Sanat Eğitimi. M.E.B yayınları ISBN : 975-11-2191-4)Ankara.
Notlar
DELİDUMAN, Canan ve Berna İSTİFOĞLU (2006). Temel Sanat Eğitimi. Kalıpsan Ltd. Şti. ISBN: 9944-991-11-2. Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Plastik sanatların temel elemanlarını ve ilkelerini bilir ve uygulamalar yapar. |
ÖÇ02 | Renge ilişkin bilgi edinir ve uygulamalar yapar. |
ÖÇ03 | Görsel sanat çalışmalarını değerlendirebilir ve çözümlemeye çalışır. |
ÖÇ04 | Temel malzeme bilgisine ve teknik beceriye sahip olur. |
ÖÇ05 | Tasarımda bütünü oluşturabilir, parçalayıp yeniden üretir |
ÖÇ06 | Disiplinli çalışma alışkanlığı, görev ve sorumluluk bilinciyle davranır |
ÖÇ07 | Temel Sanat Egitimi bilgisini (form, kompozisyon, gibi...) edinir. |
ÖÇ08 | Renk kontrastlarını örnekler ve doğal nesneler üzerinden inceleyerek yapacağı çalışmalarda etkili kullanım becerisini gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar.Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzeme tanıtımı. araştırmaları. . (Kağıt Kurdele ile kompozisyon) . | karton, makas, yapıştırıcı, karakalem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | Makro etüt: Işık ve gölge ile hacimsel yapı kazandırma çalışmasından sonra: Işık-gölge etkisine bağlı olmakla birlikte nesnelerin moleküler yapısını da irdeleyerek, bir tasarım elamanı olan çizgiyi bu yapısal farklılıkları ifade edecek değerlerle kullanma. (İplik Düğümleriyle kompozisyon araştırmaları ) | Karakalem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | Plastik sanatlarda Nokta öğesinin tanımı ve anlatım gücünü araştırma. | Puantalizm konusu çalışılacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Plastik sanatlarda Çizgi öğesinin tanımı ve anlatım gücünü araştırma. | Mürekkep Rapido Kalem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Sistematik ve Serbest Çizgi çalışmalarında somut-soyut aşamalarını araştırma. | Rapido kalem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kağıt Katlama. Buruşturulmuş beyaz kağıdı(siyah zemin üzerinde), dört ders saatinde uygulama. | Kağıt, guaj, çini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Yüzeyi bölüp düzeni bozarak yeniden düzenleme (distortion grids) | Çok sayıda dergi, gazete veya fotoğraf araştırılıp getirilecek. Bak: Temel Sanat Eğitimi- Nevide Gökaydın s: 312-315 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Fon kartonu | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım, Ödev |
9 | Harf ile Zemin Düzenleme. Kolaj çalışması. / veya yeniden Düzenleme | Kitaptan ilgili bölüm incelenerek, gerekli maşzemeler, (dergi gazete, v.s. getirilecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Serbest Bir Motif ile Zemin Düzenleme. Leke Ögesi Form ve Biçim,Işık-Gölge. Kolaj çalışması. | Doğal ve yapay dokular araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Doğadan esinlenerek Doku Oluşturma, plastik sanatlarda Doku öğesinin tanımı ve anlatım gücünü araştırma. Doğal ve yapay dokular. | Doğal ve yapay dokular araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
12 | Açık-koyu değerler kullanılarak yapılan Kolaj çalışması. (Çıkış noktası natürmort.) | Gazete, makas, yapıştırıcı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Orijinal (Özgün), Stilize(Biçimlendirme), Deformasyon (Biçimsizleşme) | Serbest Obje, karakalem, rapido. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Metaformoz (başkalaşma) 1 | Serbest Obje, karakalem, rapido. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | Metaformoz (başkalaşma)2 | Serbest Obje, karakalem, rapido. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FINAL EXAM | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FINAL EXAM | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 21 | 21 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,00 | ||
AKTS | 7 AKTS |