Genel Bilgi
Kod | TTS335 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 3 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel dokuma kumaş yapılarını öğrenmiş olan öğrenci, bu dersle renkli çözgü ve atkı ipliklerinin desenle ilişkisini kavramasını, krep örgüleri tanımasını ve yeni örgüler türetmesini ve ilave iplikli yapılardan olan lanseli ve flokone kumaş yapılarını öğrenmesini ve dokuma tasarımının uygulamalı olarak işlendiği tasarım derslerinde kullanabilecek düzeyde öğrenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Öğrenci, renkli çözgü ve atkı iplikleri ile tek katlı kumaşlarda örgü ve renk dizileri ile yeni desenler üretir. - Hazırladığı örgülerin tahar, tarak, armür planlarını hazırlar. - Farklı örgülerin birleşimi ve farklı bağlama tipleri ile oluşturulan krep örgüler geliştirebilir, üretim hesaplamaları yapılır. - İlave iplikli yapılardan olan çözgü ve atkı lansesi kumaş yapıları ile yeni desenler türetebilir. Üretim hesaplamaları yapılır. - Flokone kumaş yapıları ile yeni desenler yapılır, üretim hesaplamaları yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur ( Kumaş Yapı Bilgisi 1 ve 3 ü alması önerilir)
Kaynaklar
Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.
Notlar
Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tek katlı kumaş yapıların iyi düzeyde bilir, yeni örgüler türetir. |
ÖÇ02 | Renkli çözgü ve atkı ipliklerinin sağladığı olanaklarla renk dizilerine bağlı desen türetir. |
ÖÇ03 | Kumaş üzerinde ilave desen ve doku oluşumuna olanak sağlayan çözgü ve atkı lansesi kumaş yapısını kullanır. |
ÖÇ04 | Takviyeli dokuma yapılarla yeni desenler türetir. |
ÖÇ05 | Dokuma tasarımının temel faktörlerinden olan örgü ve kumaş yapısı bilgilerini tasarım derslerinde kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Renk dizileri ile meydana gelen desenler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Örgü dizileri ile meydana gelen desenler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Krep Örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Krep Örgüler ve türevleri | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Lanseli kumaş yapıları ve teknikleri | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çözgü lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Dönem sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek ve çok renkli çözgü lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tek ve çok renkli atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hem çözgü hem atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kuvvetlendirilmiş Dokular Astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Atkı astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çözgü astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Flokene örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |