Genel Bilgi
Kod | TTS443 |
Ad | Drapaj 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mine CERANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Mine CERANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Üretim pratiğinin önemi aktarılarak günümüz houte couture atölyelerinde uygulanan bilgi ve becerinin ortaya konması. Drapaj atölyesinde uyulması gereken esasların aktarılması. Özgün bir modelin drapaj tekniği ile hazırlayarak giysinin bütününü görme ve kalıp hazırlanması. Araştırma, geliştirme, karar verme ve yaratıcılığı geliştirmeye yönelik çalışmalar. Giysi şeklinin amerikan bezi ya da uygun kağıtlarla çalışılabilecek vücuda veya mankene uygulanması ve giysi kalıbının elde edilebilmesi.
Dersin İçeriği
Drapajın tanımı, drapajın tarihçesi, drapajın giyimdeki yeri ve önemi, drapaj yapmanın amaçları, drapajın kullanıldığı yerler, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçler, drapaj çalışırken dikkat edilecek noktalar, drapaj yapmanın amaçları, manken doldurma işlemleri, drapajı süsleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İşbilen, Ayşe, “Giyim Sanatı Drapaj”. Göncü, Gözde “Giysi Tasarımında Drapaj ve Önemi”, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2005. Hazır, Meltem, “Giysi Tasarımında Görsel ve Dokusal Elementler”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2006. MEGEP Modülü. Drapaj Yöntemi İle Etek Dikimi 1, Ankara 2007. MEGEP Modülü. Drapaj Yöntemi İle Bluz Dikimi 2, Ankara 2007.
Notlar
K. Kiisel, Draping The Complete Course, Laurence King Publishing, London: 2013. C. A. Crawford, The Art Of Fashion Draping, Fairchild Book, USA: 2012. H. J. Armstrong, Draping For Apparel Design, Fairchild Book, USA: 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, drapajın geçirdiği tarihsel süreçleri açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, drapajın tanımını ve drapajın giyimdeki yeri ve öneminden bahseder. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, drapaj yapmanın amaçlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, drapajın kullanıldığı yerleri açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçleri açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, drapaj çalışırken dikkat edilecek noktaları açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, iki boyutlu kalıpla üç boyutlu kalıp drapaj tekniği arasındaki farkları söyler. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, drapeli modeli cansız mankene uyguladıktan sonra kalıp düzeltmeleri yaparak iki boyutlu kalıp elde eder. |
ÖÇ09 | Öğrenciler, drapeli model özelliği olan giysinin kalıbını çıkarır. |
ÖÇ10 | Öğrenciler, modacıların drapeli giysilerini analiz eder. |
ÖÇ11 | Öğrenciler, iki boyutlu kalıbın çıkarılma zorluğu doğan yerde üç boyutlu kalıp çıkarır. |
ÖÇ12 | Öğrenciler, drapeli modeli cansız mankene uyguladıktan sonra modeli süsler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Drapajın tanımını ve drapajın giyimdeki yeri ve öneminden bahsetme. | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Drapajın kullanıldığı yerleri anlatma, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçleri ve drapaj çalışırken dikkat edilecek noktaları açıklama. | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cansız manken üzerine doldurma işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Cansız mankeni kaplama ve hat belirleme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı etek çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Cansız manken üzerindeki etekte kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı bluz çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı elbise çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Değişik model özelliği taşıyan, fazla kesikli, asimetrik drapeli modelleri uygulayabilme | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Modacıların drapeli giysilerini analiz etme ve giysilerin modellerini cansız mankene uygulayabilme | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Drapeli giysi üretimi (Örnek model 1) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Drapeli giysi üretimi (Örnek model 2) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Drapeli giysi üretimi (Örnek model 3) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |