Genel Bilgi
Kod | TTS438 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 5 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; kadife, havlu, halı gibi havlı yapıları, leno yapıları, v.b dokuma yapıları ayrıntılı olarak ele almayı, söz konusu yapılara ait tahar, armür, tarak planları, sıklık hesaplamaları ve üretim raporları hakkında bilgiler verilmeyi, bu bilgiler doğrultusunda kumaş örnekleri üzerinden analiz yapmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Öğretim üyesi öğrencileri, çok katlı ve karmaşık yapıların tek başlarına yada birlikte bir tasarımda kullanımlarına yönelik çözüm üretmeye yönlendirir ve örnekler üzerinden olası teknik ve üretim raporları hazırlamalarını ister.
Dersin Ön Koşulu
Yok, (Kumaş Yap Bilgisi 1-2-3-4 derslerinin alınmış olması önerilir.)
Kaynaklar
Dokuma Tekniği ve Sanatı 1 ve 2, Güngör BAŞER, 2015 Dokuma Tekniği I, II Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık, Ankara, 1987
Notlar
Firma katalogları ve ders materyalleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarımlarında desen, motif, yüzey ilişkisi bütünlüğünde havlu, kadife ve diğer karmaşık yapıları nasıl ve ne şekilde kullanabileceğini bilir. |
ÖÇ02 | Tasarımdan üretime geçiş aşamasında hazırlayacağı üretim raporunda çok katlı ve diğer karmaşık yapıların açılımlarını yapar. |
ÖÇ03 | Seri üretime yönelik desen, motif, dokuma yapıları ilişkisi kurar, ilgili üretim raporlarını hazırlar. |
ÖÇ04 | Çok katlı ve karmaşık yapıları bireysel ya da bir arada çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pileli dokular | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Pileli dokular, enine katlı pileli dokular | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pileli dokular, boyuna katlı pileli dokular | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Pike dokular, çözgü pikeler | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Pike dokular, atkı pikeler | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Havlu Yapılar I | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Havlu Yapılar II | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Atkı ve Çözgü İlmeli Yapılar | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Atkı ilmeli yapılar I | Düz kadife | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Atkı ilmeli yapılar II | Fitilli kadife | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Atkı ilmeli yapılar III | peluşlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çözgü ilmeli yapılar I | Tel çubuklu sistem/Wilton çözgü kadifeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çözgü ilmeli yapılar II | Yüz yüze dokunan kadife yapılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Makine Halıları | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |