Genel Bilgi
Kod | TE309 |
Ad | Eski Türk Edebiyatı III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı XVI. Yüzyıl Eski Türk Edebiyatının önemli şair ve yazarlarının edebi kişiliklerini, eserlerini ve dönemin özelliklerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır. Anılan döneme ait metinleri anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste XVI. Yüzyıl Divan Edebiyatına genel bakış, XVI. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Osmanlı Sahası Edebiyatı, örnek metin incelemeleri, XVI. yüzyıl padişah şairleri, XVI. yüzyıl kadın divan şairleri ve şiirlerinden örnekler, XVI. yüzyıl mesnevileri konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005. Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler),Akçağ Yay. Ank. 2007. H.Dilek Batislam, Divan Şirinin Benzetme ve Hayal Dünyasından, Kesit Yayınevi, İst. 2016. H. Dilek Batislam, Divan Edebiyatı Bahçesinden (Örneklerle Türler), Doğu Kütüphanesi, İst. 2016. Nihat Öztoprak, Sebahat Deniz, İbrahim Demirkazık, Hasan Kaya, Ümran Ay, Bünyamin Ayçiçeği, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi, C I (14-16.Yüzyıllar), C II (17-19. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, İst. 2019.
Notlar
Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak,Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. 2002; A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst. 2004; Ahmet Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst. 1994, İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. 1990; Büyük Türk Klasikleri, C. 14, Ötüken Yay. İst.; İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay., C. 13, İst.; İslam Ansiklopedisi, Diyanet Vakfı Yayını, C. 1, 2, 44, İst; Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. C. 8, İst.; XVI. yüzyıl Divan şairleriyle ilgili biyografi ve monografiler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri tanır. |
ÖÇ02 | XVI. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Osmanlı sahası Türk kültür ve edebiyatını tanır. |
ÖÇ03 | XVI. yüzyıl mesnevileri ve mesnevicilerini tanır. |
ÖÇ04 | XVI. yüzyıl mensur eserlerini tanır. |
ÖÇ05 | Tarihler ve tezkireler gibi eski kaynakları ayırt eder. |
ÖÇ06 | XVI. yüzyıl padişah şairlerini tanır. |
ÖÇ07 | XVI. yüzyıl kadın şairlerini tanır. |
ÖÇ08 | Yüzyılın mesnevi yazar ve eserlerini söyler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | XVI. Yüzyıl Divan Edebiyatına genel bakış, XVI. yüzyıl Çağatay Sahası Edebiyatı; Babür Şah hayatı ve eserleri. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | XVI. Yüzyıl Azeri Sahası Edebiyatı; Şah İsmail (Hatayî), İbrahim Gülşenî, Basîrî ve eserleri. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
3 | Fuzûlî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | XVI. Yüzyıl Osmanlı Sahası Divan Şairleri, Zâtî ve Hayâlî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Bâkî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Nev‘î, Emrî ve Lâmi‘î Çelebi’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bağdatlı Rûhî ve Kemalpaşazâde’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnekler. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | XVI. yüzyıl padişah şairleri II. Bayezit (Adlî), Yavuz Sultan Selim (Selimî)’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kanuni Sultan Süleyman (Muhibbî), II. Selim (Selimî), III. Murat (Murâdî), III. Mehmet’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | XVI. yüzyıl kadın divan şairi Ayşe Hubbî Hatun ve şiirlerinden örnekler. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | XVI. yüzyıl mesnevileri ve XVI. yüzyıl mesnevilerinin konularına göre tasnifi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | XVI. yüzyıl mesnevi yazarları ve eserleri. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | XVI. yüzyıl nesir üslupları ve nesir üsluplarının tasnifi. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | XVI. yüzyılın mensur eser türleri ve örnekleri, radyo konuşmalarıyla divan edebiyatında atasözü kullanımı. | Kaynak Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |