TE409 Eski Türk Edebiyatı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE409
Ad Eski Türk Edebiyatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı 18. yüzyıl ile 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Osmanzade Taib, Seyyid Vehbi ve Kaminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Arpaeminizade Sami, İzzet Ali Paşa ve Nahifinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnatın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, Neşet, Sünbülzade Vehbi, Kani, Koca Ragıp Paşa ve Enderunlu Fazılın hayatı, edebi kişiliği ve eserleri, Şeyh Galipin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyh Galibin Hüsn ü Aşk mesnevisi, 18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri, 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri, Leskofçalı Galip, Enderunlu Vasıf Keçecizade İzzet Molla ve Ayninin hayatı, edebi kişiliği, şiirlerinden örnekler, Osman Şems ve Yenişehirli Avninin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyhülislam Arif Hikmetin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Leyla Hanım ve Şeref Hanımın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, 19. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007.  A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005.   Şentürk, A. Atilla, (2004), Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst. Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst.  Pala,İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank.   İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.

Notlar

Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 18. yüzyıl ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerini tanır.
ÖÇ02 18. yüzyıl ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerinin eserlerini, eserlerinin özelliklerini ve edebi kişiliklerini söyler.
ÖÇ03 18. yüzyıl divan şiirine ait örnek metinleri yorumlar.
ÖÇ04 18. yüzyıl divan edebiyatı dönemine ait mesnevileri ve mensur eserleri inceler.
ÖÇ05 19. yüzyıl divan edebiyatının özelliklerini tanır.
ÖÇ06 19. yüzyıl divan şairlerinin isimlerini, edebi kişiliklerini ve eserlerini tanır.
ÖÇ07 19. yüzyıl divan şiiri örneklerini yorumlar.
ÖÇ08 19. yüzyılda yaşamış kadın divan şairlerinin şiirlerini ve özelliklerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Osmanzade Taib, Seyyid Vehbi ve Kaminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Arpaeminizade Sami, İzzet Ali Paşa ve Nahifinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnatın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Neşet, Sünbülzade Vehbi, Kani, Koca Ragıp Paşa ve Enderunlu Fazılın hayatı, edebi kişiliği ve eserleri. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
5 Şeyh Galipin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Şeyh Galipin Hüsn ü Aşk mesnevisi. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Leskofçalı Galip, Enderunlu Vasıf Keçecizade İzzet Molla ve Ayninin hayatı, edebi kişiliği, şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Osman Şems ve Yenişehirli Avninin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Şeyhülislam Arif Hikmetin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Leyla Hanım ve Şeref Hanımın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 19. yüzyıl mesnevileri. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 19. yüzyıl mensur eserleri. Nedim ve şarkıları üzerine radyo dinletisi. Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.05.2024 01:29