TE463 Eski Türk Edebiyatında Mesnevi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE463
Ad Eski Türk Edebiyatında Mesnevi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı mesnevi nazım şekliyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü Leyla ve Mecnun, Yusuf u Züleyha gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması, karşılaştırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeri mesnevinin genel özelliklerini, önemli mesnevi yazarlarını ve mesnevilerini öğretmektir. Bununla birlikte öğrenci kolaylıkla mesnevileri değerlendirebilir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları. T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul 1999. Şentürk, A.- Kartal, (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi.

Notlar

İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul.   Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.  T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans.   İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara.  M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.  Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul 1999.  Şentürk, A.- Kartal, (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okur.
ÖÇ02 Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okur.
ÖÇ03 Türk edebiyatında mesnevinin tarihi gelişimini inceler.
ÖÇ04 Mesnevi çeşitlerini ayırt eder.
ÖÇ05 Leyla ve Mecnun mesnevisini okur.
ÖÇ06 Leyla ve Mecnun mesnevisinin konusunu ve karakterlerini degerlendirir.
ÖÇ07 Mesnevi bölümlerini tanır.
ÖÇ08 Mesnevileri "zaman" kavramı yönüyle değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mesnevi, Tarihî Gelişimi, Fuzûlî, Leyla vü Mecnun (Okunması için duyuru) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Mesnevilerin Şekil Özellikleri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Mesnevilerin Düzenleniş Biçimi (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Giriş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
5 Konunun İşlendiği Bölüm (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Konularına Göre Mesnevi Çeşitleri (Leyla ve Mecnun´un konusu) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Mesnevilerin Bitiş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mesnevilerde Olaylar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
10 Mesnevi Kişileri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Mesnevilerde Zaman (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Mesnevilerde Görülen Motifler (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Mesnevilerde Yer Alan Başlıklar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Mesnevilerin Dili ve Anlatımı I (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Mesnevilerin Dili ve Anlatımı II (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.06.2024 05:41