TE430 Diksiyon Eğitimi II

3 AKTS - 0-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE430
Ad Diksiyon Eğitimi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrenciye güzel ve etkili konuşma becerisi kazandırarak öğrencinin iletişim ve ikna yeteneğini geliştirmek, mesleki başarısını arttırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini ; güzel, doğru ve etkili konuşma yöntem ve uygulamaları; retorik, fonetik, anlambilim ana başlıklarından hareketle; ses, solunum, sözcük, anlatım, metin okuma, jest, mimik, bireysel ve kitlesel iletişim, topluluk karşısında etkili konuşma, sunum yapabilme konuları oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.

Notlar

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konuşmanın hem mekaniğini hem de ifadeye dair unsurlarını yakından tanır.
ÖÇ02 Ses, nefes ve beden dilini kontrol etme yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ03 Konuşma ve ifade kusurlarının giderilmesine yönelik etkili alıştırma teknikleri edinir.
ÖÇ04 Standart Türkçenin genel konuşma kurallarını, dilimizi oluşturan seslerin “fonetik adreslerini” ve doğru boğumlama tekniklerini öğrenir.
ÖÇ05 Etkili konuşma kadar etkili dinlemenin de iletişimin temel aracı olduğunu kavrar.
ÖÇ06 Alıştırma ve ödevler üzerinde çalışarak bir metni değerlendirme, bir konu hakkında uzun soluklu konuşmalar yapma ve topluluk karşısında konuşma becerilerini geliştirir.
ÖÇ07 Etkili konuşma öğelerine hakim olur.
ÖÇ08 Doğru nefes alma tekniklerini uygular.
ÖÇ09 Beden dilini etkin kullanır.
ÖÇ10 Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anlatıma hazırlık: Doğallık, Üslup Doğallık ve üslup ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
2 Anlatıma hazırlık: Doğallık, Üslup 2 Doğallık ve üslup ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Anlatıma hazırlık: Açıklık, Kuvvet Açıklık ve kuvvet ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
4 Anlatıma hazırlık: Açıklık, Kuvvet 2 Açıklık ve kuvvet ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
5 Anlatıma hazırlık: İmge, İncelik İmge ve incelik ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Anlatıma hazırlık: İmge, İncelik 2 İmge ve incelik ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Anlatıma hazırlık: Duygunluk, Hareket Duygunluk ve hareket ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Anlatıma hazırlık: Duygunluk, Hareket 2 Duygunluk ve hareket ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
10 Anlatıma Hazırlık: Taklit Taklit ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Anlatıma Hazırlık: Taklit 2 Taklit ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Anlatım Alıştırmaları Doğru anlatım şekilleri ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
13 Anlatım Alıştırmaları 2 Doğru anlatım şekilleri ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
14 Sözsüz İletişim : Jest ve Mimikler Jest ve mimikler ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Sözsüz İletişim : Jest ve Mimikler 2 Jest ve mimikler ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 06:09