TE480 Eski Türk Edebiyatında Mesnevi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE480
Ad Eski Türk Edebiyatında Mesnevi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı mesnevi nazım şeklinin çeşitleriyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü İlâhî-nâme, Hayrâbâd, Hüsn ü Aşk gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması; karşılaştırılması; öğrenciye metinleri anlama ve değerlendirme yeteneğinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Belli başlı mesnevilerin okunması ve incelenmesi, birbiriyle karşılaşılaştırılıp değerlendirilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.

Notlar

İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okur.
ÖÇ02 Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okur.
ÖÇ03 Türk edebiyatında mesnevinin çeşitlerini örnekleriyle inceler.
ÖÇ04 Mesnevileri günümüz anlatı türleriyle karşılaştırır.
ÖÇ05 Hüsn ü Aşk mesnevisini edebi açıdan degerlendirir.
ÖÇ06 Eski ve yeni kültüre ait anlatı türlerini karşılaştırır.
ÖÇ07 Hüsn ü Aşk mesnevisini okur.
ÖÇ08 Farklı konularda yazılmış mesnevileri inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mesnevi Çeşitleri; (İlâhî-nâme; Hayrâbâd; Hüsn ü Aşk, Okuma duyurusu) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dini-Tas. Mes. (Şekil Özellikleri, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 (Düzenleniş Biçimi, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Didaktik Mes. (Giriş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 (Konusu, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Aşk Mesnevileri, (Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 (Bitiş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Savaş Mesnevileri, (Olaylar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 (Kişiler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
11 Şehir ve Toplumsal K. Mes. (Zaman, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Şehrengiz, (Motifler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Hicviyye, (Başlıklar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg. I ) T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg. II ) T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakların Okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.06.2024 05:42