Genel Bilgi
Kod | TE480 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Mesnevi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mesnevi nazım şeklinin çeşitleriyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü İlâhî-nâme, Hayrâbâd, Hüsn ü Aşk gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması; karşılaştırılması; öğrenciye metinleri anlama ve değerlendirme yeteneğinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Belli başlı mesnevilerin okunması ve incelenmesi, birbiriyle karşılaşılaştırılıp değerlendirilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
Notlar
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999. Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okur. |
ÖÇ02 | Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okur. |
ÖÇ03 | Türk edebiyatında mesnevinin çeşitlerini örnekleriyle inceler. |
ÖÇ04 | Mesnevileri günümüz anlatı türleriyle karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Hüsn ü Aşk mesnevisini edebi açıdan degerlendirir. |
ÖÇ06 | Eski ve yeni kültüre ait anlatı türlerini karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Hüsn ü Aşk mesnevisini okur. |
ÖÇ08 | Farklı konularda yazılmış mesnevileri inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mesnevi Çeşitleri; (İlâhî-nâme; Hayrâbâd; Hüsn ü Aşk, Okuma duyurusu) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dini-Tas. Mes. (Şekil Özellikleri, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | (Düzenleniş Biçimi, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Didaktik Mes. (Giriş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | (Konusu, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Aşk Mesnevileri, (Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | (Bitiş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Savaş Mesnevileri, (Olaylar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | (Kişiler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Şehir ve Toplumsal K. Mes. (Zaman, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Şehrengiz, (Motifler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Hicviyye, (Başlıklar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg. I ) | T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg. II ) | T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |