Genel Bilgi
Kod | ADE749 |
Ad | Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Metinleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İLKER ÇÖLTÜ |
Dersin Amacı / Hedefi
Çocuk edebiyatı disiplinler arası iş birliği yapar ve bu ise öğretim sisteminde edinilen bilgilerin çocuğun hayatına uygulayabilmesi ve eğitilmesi için kaçınılmaz bir gereksinimdir. Değişen yaşam koşullarıyla ortaya çıkan çağdaş edebiyat ürünleri ve yazarlarla çocuklar birebir buluşturulmalı ve interaktif bir iletişimin gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.
Dersin İçeriği
Dersin hedef kitlesi olan çocukların gelişim özellikleri; duygu, düşünce ve hayal dünyaları ele alınacaktır. Çocuk edebiyatının özellikleri ve önemi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk edebiyatının Almanya ve Türkiye’deki tarihi gelişimi irdelenecektir. Çocuk edebiyatı metinleri ve özellikleri, çocuklara yönelik hazırlanan eserlerin, çocuğun dünyasına uygunluğu, çocuklara metinler aracılığıyla, Alman ve Türk kültürünün ve evrensel değerlerin nasıl verileceğinin incelenmesi sağlanacaktır. Edebiyat nedir? Çocuk edebiyatı, genel edebiyatın neresindedir? Hafta Çocuk ve çocukluk kavramının Almanya ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi nedir? Çocuk hakları nelerdir? “Kolay” edebiyata giriş veya başlangıç edebiyatı olarak çocuk edebiyatı nedir? Çocuklar ve gençler için edebi normlar ve kavramlar nelerdir? Edebi ve kültürel teoriler, çocukluk, gençlik, yaşlılık ve nesiller üzerine söylemler. Çocuk ve gençlik edebiyatı/kitapları konusunda disiplinler arası çalışmanın önemi nedir? Çocuk edebiyatının hedef ve nitelikleri nelerdir? Çocuk edebiyatı ve folklor. Çocuk ve gençlik edebiyatı gençlere rol model olabilir mi? Sözlü ve okuryazarlık arasındaki çocuk edebiyatı nedir? Çocuk edebiyatı ile ilgili dil ve edebiyat eğitimi alanı/ yabancı dil öğrenimine katkısı nedir? Çocuk edebiyatının okuma becerisi aracılığı ile yabancı dil öğrenimine katkısı nedir? Dersin Öğrenme Kazanımları: Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocuklara yönelik bir edebiyat alanının gelişimine katkıda bulunur? 2) Çocuklara yönelik edebiyat metinlerinin kapsamını ve içeriğini belirler. 3) Nitelikli-niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerini yorumlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu yoktur
Kaynaklar
Öğretim elemanının hazırladığı ders notu
Notlar
Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Kaminski, W. (1998). Einführung in die Kinder und Jugendliteratur. München: Juventa Brunken, O. (1990). Geschichte der Deutschen Kinder und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci çocuk ve edebiyat İlişkisini Kuracaktır. |
ÖÇ02 | Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Bulunması Gereken Özellikleri Tanır. |
ÖÇ03 | Çocuğun Gelişimine Katkısını Değerlendirir. |
ÖÇ04 | Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikleri Fark Edecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi bilimsel yöntemlerle nasıl derleyeceğini öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi bilimsel kurallara göre değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel makale yazma tekniklerini edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeyde yabancı dil politikası ve uygulamalarını analiz eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alman dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimde etik değerlerini öğrenir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alman dili eğitimi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuğun Tanımı, Çocuk ve Edebiyat | Çocuğun tanımını yapabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çocukluk kavramının tanımı | Konu ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Avrupa'da çocuk edebiyatının gelişimi | Konu ile ilgili araştırma yapılması ve Avrupa'da ki durumun tespit edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Çocuğun bilişsel ve fiziksel gelişimi | Çocuğun gelişim yapısını anlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Bulunması Gereken Özellikler ve Çocuğun Gelişimine Katkısı | Bir eserde bulunması gereken özellikleri örneklendirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Çağdaş Edebiyat ve bu edebiyata dair kitap incelemesi | Kitapların öğrenci düzeyine uygun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kitapların incelenmesi sonucu çocuğa dair olup olmayacağının yorumu | Çocuk edebiyatı kitaplarını inceleyebilir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Edebiyatta Çocuk Gerçekliği ve Bu Gerçekliği Belirleyen Temel Değişkenler | Anlatım-Soru/cevap | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Dünyada Çocuk Edebiyatının Gelişimi | Dünyada çocuk edebiyatının gelişimi ile ilgili araştırma yapılması ve raporlaştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Türkiye’de Çocuk Edebiyatının Gelişimi | Çocuk edebiyatı gelişimini örneklendirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türkiye’de Çocuk Edebiyatının tarihsel ve edebi gelişimi | Çocuk edebiyatının tarihsel gelişimini sıralayabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çocuk Edebiyatı Türleri ve Çocuk Gelişimine Katkısı 1 | Çocuk edebiyatı türlerinin neler olduğunu araştırabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çocuk edebiyatı türü olarak masal ve masalların çocuğun gelişimine olumlu veya olumsuz katkısı | Masalların neler olduğunu bilebilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Halk masallarının özellikleri | Masalların özelliklerini örneklendirir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Genel tekrar | Konuların genel tekrarını yapabilir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |