Genel Bilgi
Kod | FZK201 |
Ad | Fizik İçin Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ileri metematik yöntemlerine ihtiyaç duyulan dersler için fizik ve matematik arasında bir köprü kurmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, vektörler, vektör işlemleri; vektör fonksiyonların türevi, Gram-Schmidt dikleştirme yöntemi, yönlü türev, gradyent, diverjans, rotasyonel işlemleri ve fiziksel anlamları; Stokes ve Diverjans teoremieri; matrisler ve matris İşlemleri, özel matrisler; determinant; rank; matrisin tersi; homojen ve homojen olmayan lineer denklem sistemleri, Gauss-Jordan Metodu; özdeğerler ve özvektörler; benzerlik dönüşümü, matrislerin köşegenleştirilmesi; lineer işlemciler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fizikte ve Mühendislikte Matematiksel Yöntemler, Bekir Karaoğlu
Notlar
Lineer Cebir, Seymour Upschutz ve Marc Lipson
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lineer denklem sistemleri ve matrisler arasındaki ilişki kurar. |
ÖÇ02 | Lineer denklem sistemlerini determinant yardımıyla çözer. |
ÖÇ03 | Lineer bağımlılık, lineer bağımsızlık ve taban kavramları açıklar. |
ÖÇ04 | Özdeğer ve özvektörleri tanımlar. |
ÖÇ05 | Verilen bir matris için özdeğer ve özvektörleri bulur. |
ÖÇ06 | Lineer denklem sistemi, determinant, lineer bağımlılık, lineer bağımsızlık, özdeğer ve özvektör kavramları arasındaki ilişkileri yorumlar. |
ÖÇ07 | Vektör diferansiyel operatörleri kullanır. |
ÖÇ08 | İntegral teoremlerini kullanır. |
ÖÇ09 | Eğrisel koordinatları amaçları doğrultusunda kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir, bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve alanıyla ilgili deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilerek kendisini geliştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilerek gereğini uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izleyip öğrenerek toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vektörler, Vektör İşlemleri, Vektör fonksiyonların türevi | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gradyent, Diverjans, Rotasyonel İşlemleri ve fiziksel Uygulamaları-I | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gradyent, Diverjans, Rotasyonel İşlemleri ve fiziksel Uygulamaları-II. | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Stokes ve Diverjans teoremleri ve uygulamaları | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Matrisler ve Matris İşlemleri, Özel Matrisler. | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bir matrisin determinantının bulunması | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Matrisin tersinin hesaplanması | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matrislerin rankının hesaplanması | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Homojen Lineer Denklem Sistemlerine Giriş ve çözümleri | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Homojen Olmayan Lineer Denklem Sistemlerine Giriş, Rank metoduyla irdeleme | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gauss Eleme Yöntemi, Gauss-Jordan Yöntemi | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Özdeğer ve Özvektörler | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Benzerlik Dönüşümü ve Matrislerin Köşegenleştirilmesi | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gram-Schmidt dikleştirme metodu | Kitapta ilgili bölümler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |