Genel Bilgi
Kod | RTS711 |
Ad | Sinema Ontolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı, sinemayı yalnızca bir sanat ve anlatı formu olarak değil, aynı zamanda onun ontolojik ve fenomenolojik yapısını irdeleyerek düşünmektir. Öğrenciler, sinema ve hareket, zaman, bellek, fenomenoloji, varlık ve deneyim kavramları arasında bağlantılar kurarak sinematografik imgenin temel doğasını sorgulama yetisi kazanacaktır. Sinema üzerine felsefi düşünmenin, sinemanın ham maddesi üzerine bir kavrayış geliştirmeye nasıl katkıda bulunabileceği tartışılacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, sinema ontolojisini ve sinemanın kökenine dair felsefi sorgulamaları ele alır. "Köken" kavramı, burada sinemanın ne olduğu sorusu çerçevesinde incelenmektedir. Ders kapsamında şu temel sorular tartışmaya açılır: Sinemanın özü hareket ve zaman bloklarından oluşan bir anlatı formu mudur? Sinema, bizim deneyimimizden bağımsız olarak düşünülebilir mi? Öğrenciler, sinematografik imgenin doğasına dair ontolojik, fenomenolojik ve varlıkbilimsel yaklaşımları inceleyerek sinemanın temel yapı taşlarını sorgulayacaklardır. Sinema ve zaman, hareket ve bellek, ritmik tasarım, fenomenolojik deneyim ve sinematografik düşünce gibi kavramlar üzerine teorik okumalar ve tartışmalar gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
André Bazin (2005). What is Cinema? Henri Bergson (1896). Matter and Memory Yvette Biro (2008). Sinemada Zaman: Ritmik Tasarım, Türbülans ve Akış Ronald Bogue (2003). Deleuze and Guattari Claire Colebrook (2002). Gilles Deleuze Gilles Deleuze (1986). Cinema 1: The Movement-Image Gilles Deleuze (1989). Cinema 2: The Time-Image Gilles Deleuze (1995). Negotiations Gilles Deleuze (1966). Bergsonism Gilles Deleuze, Félix Guattari (1994). What is Philosophy? Gilles Deleuze (1997). The Brain is the Screen Gilles Deleuze (1988). Spinoza: Practical Philosophy Sergei Eisenstein (1973). Film Form: Essays in Film Theory Daniel Frampton (2006). Filmosophy Patricia Pisters (2003). The Matrix of Visual Culture: Working with Deleuze in Film Theory Jacques Rancière (2009). The Emancipated Spectator Jacques Rancière (2001). The Cinematic Fable D.N. Rodowick (1997). Gilles Deleuze’s Time Machine Vivian Sobchack (1992). The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience Dan Zahavi (2003). Husserl’s Phenomenology Stanley Cavell (1979). The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film Noël Carroll (1996). Theorizing the Moving Image David Bordwell (2006). The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies Laura Mulvey (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema Edward Branigan (1984). Point of View in the Cinema Tom Gunning (1986). The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde Christian Metz (1974). Film Language: A Semiotics of the Cinema Stephen Prince (1996). Screening Violence Thomas Elsaesser & Malte Hagener (2010). Film Theory: An Introduction Through the Senses Raymond Bellour (2000). The Analysis of Film Jonathan Crary (1999). Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture Paul Schrader (1972). Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinemanın ontolojik ve fenomenolojik temellerine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Sinemanın varlıkbilimsel ve zamansal yapısını felsefi kuramlar çerçevesinde açıklar. |
ÖÇ03 | Hareket, bellek ve zaman kavramlarının sinema ile olan ilişkisini analiz eder. |
ÖÇ04 | Sinema üzerine felsefi metinleri ele alarak teorik kavramları sinematografik örnekler üzerinden değerlendirir. |
ÖÇ05 | Sinema kuramları ve ontolojik yaklaşımlar arasında bağlantılar kurarak derinlemesine analiz yapar. |
ÖÇ06 | Sinema ve deneyim arasındaki felsefi ilişkiyi, fenomenoloji ve estetik teorileri çerçevesinde değerlendirir. |
ÖÇ07 | Sinemanın düşünsel boyutlarını eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar ve felsefi argümanlarla destekler. |
ÖÇ08 | Sinemanın varoluşsal ve felsefi boyutlarına dair kendi teorik analizlerini geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hugo Munstenberg: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew Bölüm 1: Hugo Munstenberg 2. The Photoplay - Hugo Munstenberg (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Rudolf Arnheim: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 2: Rudolf Arnheim 2. The Film As Art - Rudolf Arnheim (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Sergei Eisenstein: Sovyet Montaj Teorisi - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 3: Sergei Eisenstein Film Duyumu, Film Biçimi - Sergei Eisenstein (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Bela Balazs: Yakın Plan - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 4: Bela Balazs, Görünen İnsan - Bela Balazs (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Jean Epstein: Fotojeni | Photojeninin Temel Özellikleri Üzerine -Jean Epstein (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Biçimci Geleneğin Genel Özeti | 1. Okuma. 2. Soruların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Vize Haftası | Makale Konularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Sigfried Kracauer: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 5: Sigfried Kracauer 2. Film Teorisi: Sigfried Kracauer (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Andre Bazin: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 6: Andre Bazin 2. Sinema Nedir: Andre Bazin 3. Çağdaş Sinemanın Sorunları: Andre Bazin (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Jean Mitry: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Uzlaşmalar | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Jean Mitry 2. Sinemanın Estetiği ve Psikolojisi - Jean Mitry (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Chritian Metz: Sinema Bir Dil midir? | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Christian Metz 2. Sinemada Anlam Üstüne Denemeler- Christian Metz (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Hareket İmge | Sinema 1: Hareket İmge Image - Gilles Deleuze (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Zaman İmge | Sinema 2: Zaman İmge - Gilles Deleuze (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Film Fenomenolojisi (Vivian Shobhack) | The Address Of The Eye - Vivian Shobhack (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Film-Düşünce (Daniel Frampton) | Filmozofi - Dainel Frampton (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Genel soruların belirlenmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Ödev Teslimi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |