Genel Bilgi
Kod | RTS706 |
Ad | Film Çalışmalarında Deneysel Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, videografik yöntemlerle üretilen yeni anlatı biçimlerini akademik bir araştırma aracı olarak film çalışmalarına kazandırmak ve bu yöntemlerin film eleştirisi ve akademik üretimde nasıl kullanılabileceğini keşfetmektir. Öğrenciler, video-deneme ve akademik film yapımı gibi yeni türleri analiz ederek, videografik araştırma yöntemlerini pratikte uygulama becerisi kazanacaktır. Ders, film kuramlarını sadece yazılı değil, görsel-işitsel yollarla da sorgulamayı ve üretim yoluyla bilgi üretimini teşvik etmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, film araştırmalarında deneysel yöntemleri ele alarak videografik araçlarla bilgi üretimi kavramını inceler. Video-deneme, videografik eleştiri ve akademik film yapımı gibi yeni türlerin metodolojik ve kuramsal temelleri tartışılır. Ders kapsamında, performatif metodolojinin film araştırmalarına uygulanışı ele alınarak öğrencilerin bir argüman geliştirerek görsel-işitsel bir araştırma yöntemi pratiğe dökmeleri teşvik edilir. Öğrenciler, video-deneme ve videografik eleştiri gibi yeni anlatı formlarının sinema ve medya çalışmaları bağlamında nasıl bilgi üretim araçlarına dönüştüğünü analiz edecek, aynı zamanda kendi videografik projelerini üreterek bu yöntemleri pratiğe dökecektir. Ders, film kuramı, görsel-işitsel analiz ve akademik yaratıcı üretim ekseninde bir metodolojik araştırma alanı sunar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Baker, U. (2015). Beyin Ekran (3. b.). (T. Bora, & K. Ünüvar, Dü) İstanbul, Türkiye: Birikim. Dougless, K., & Carless, D. (2013). An invitation to performative research. Methodological Innovations Online, 8(1), 53-64. Eisner, E. (2008). Art and Knowledge. J. G. Knowles, & A. L. Cole içinde, Handbook of the arts in qualitative research (s. 3-12). California: Sage Poblications. Frampton, D. (2013). Filmozofi. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Metis. Grant, C. (2016). The audiovisual essay as performative research. NECSUS European Journal of Media Studies, 5(2), 255-265. doi:10.25969/mediarep/3370. Gürkan, İ. (2019). Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay). Sinefilozofi, 4(8), 284-303. doi:10.31122/sinefilozofi.633100 Haseman, B. (2006). A Manifesto for performative research. Media International Australia incorporating Culture and Policy; (118), 98-106. Havelock, E. (2014). Yunan Mirası. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Keathley, C. (2011). La caméra-stylo: notes on video criticism and cinephilia. A. Clayton, & A. Klevan (Dü) içinde, The Language and Style of Film Criticism (s. 176-192). New York: Routledge. Langer, S. K. (1957). Problems of art: ten philosphical lectures. New York: Charles Scribner's Sons. Logan, R. K. (2014). Alfabe Etkisi. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Lopez, C. A., & Martin, A. (2015). The audiovisual essay as art practice. NECSUS European Journal of Media Studies, 81-83. doi:10.5117/NECSUS2015.1.LOPE McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. (G. G. Çağalı, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Mcwhirter, A. (2015). Film criticism, film scholarship and the video essay. Screen, 3(56), 369-377. doi:10.1093/screen/hjv044 Polanyi, M. (2009). Tacit dimension. Chicago: The University of Chicago Press. Rowland, D. W. (2014). Giriş. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Saldana, J. (2005). An Introduction To Etnodrama. J. Saldana, & J. Saldana (Dü.) içinde, Ethnodrama: An Anthology of Reality Theater (s. 1-36). Walnut Creek: Altamira Press. Shambu, G. (2020). Yeni Sinefili (1. b.). (B. Demirtaş, Çev.) Eskişehir: Yort. Smith, D. (2011, Haziran 10). Mubi.com. Projectcinephilia: https://projectcinephilia.mubi.com/2011/06/10/eyes-wide-shut-notes-toward-a-new-video-criticism/
Notlar
Ders notları ve örnek çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Videografik eleştiri, video-deneme ve akademik film yapımı gibi yeni anlatı biçimlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Videografik araçlarla üretilen yeni anlatı biçimlerinin film araştırmalarındaki rolünü açıklar. |
ÖÇ03 | Performatif metodolojinin film çalışmalarına nasıl uygulanabileceğini analiz eder. |
ÖÇ04 | Film teorisini videografik araçlarla ele alarak akademik bir argüman oluşturur. |
ÖÇ05 | Görsel-işitsel araçları kullanarak akademik bir video-makale veya video-deneme üretir. |
ÖÇ06 | Geleneksel film eleştirisi ve videografik eleştiri arasındaki farklılıkları karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Bir videografik araştırma çalışmasını akademik kriterler doğrultusunda değerlendirir. |
ÖÇ08 | Film teorisi ve eleştiri üzerine özgün bir videografik çalışma geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Video'nun İcadı ve Değiştirdiği Pratikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Video Deneme Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
3 | Videografik Düşünme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Analiz Edilecek Filmlerin Belirlenmesi | Tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Filmleri Timeline Üzerinde Düşünmek | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Örneklerin İncelenmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Uygulama - 1 | Filmlerin Analizi Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Uygulama - 2 | Filmlerin Analiz Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Splitscreen) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Supercut) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Dissolve) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | 9. Hafta Çalışılan Yöntemlerin Uygulaması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
13 | 10-11. Hafta Çalışılan Yöntemlerin Uygulaması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Final Ödevi İçin Yapılacak Çalışmaların Belirlenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Final Ödevi İçin Yapılacak Çalışmaların Ön İzlemesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Ödev Teslimi | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Ödev Sunumu | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |