Genel Bilgi
Kod | BL310 |
Ad | Moleküler Biyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BURHAN ARIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrenciye Makromoleküllerin yapısı, analizleri, tamir sistemleri, proteomik, genomik ve antisens oligonükleotid yöntemi ve moleküler tiplendirme gibi konuları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste DNA yapısı ve replikasyonu, DNA replikasyon enzimleri, DNA dizi analizleri, Restrüksiyon endonükleaz enzimleri, Protein izolasyon teknikleri ve saflaştırma, DNA ve Protein Analiz Teknikleri Agaroz jel elektrofore, PAGE, izoelektrik fokuslama, iki boyutlu elektroforez, gradient PAGE, DNA tamir mekanizmaları SOS, Eksizyon, Fotoreaktivasyon, Post replikatif tamir, Proteomik, Genomik, Gen terapisi ve kullanılan yöntemler, Antisens oligonükleotid teknolojisi, Rekombinant aşılar Rekombinant DNA ve Rekombinant Virus aşıları konularını işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Moleküler Biyoloji, Gen Klonlama ve DNA analizi
Notlar
Moleküler biyolojide kullanılan Teknikler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | DNA replikasyonu ve replikasyon tiplerini yapar |
ÖÇ02 | DNA replikasyonunun moleküler temelini kavrar |
ÖÇ03 | Protein izolasyon teknikleri ve saflaştırmalarını yapar |
ÖÇ04 | Moleküler tiplendirme yöntemleri (DNA fingerprint, RFLP, RAPD) ni belirtir |
ÖÇ05 | Proteomik, Genomik ve gen terapisini açıklar |
ÖÇ06 | DNA tamir mekanizmaları (SOS, Eksizyon, Fotoreaktivasyon, Post replikatif tamir)nı kavrar |
ÖÇ07 | Antisens oligonükleotid teknolojisini kavrar |
ÖÇ08 | PAGE, SDS-PAGE, İki boyutlu PAGE, Kapiller elektroforez, İzoelektrik fokuslama, İmmünelektroforzi yapar |
ÖÇ09 | Antisens oligonükleotid teknolojisi kavrar |
ÖÇ10 | Rekombinant DNA aşıları kavrar |
ÖÇ11 | Rekombinant virüs aşıları kavrar |
ÖÇ12 | Moleküler tiplendirme yöntemleri (DNA fingerprint, RFLP, RAPD) kavrar |
ÖÇ13 | Proteomik, Genomik ve gen terapisi konularını öğrenir |
ÖÇ14 | DNA ve Protein Analiz Teknikleri (Nişasta, selüloz asetat Agaroz, jel elektroforei) yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DNA replikasyonu ve replikasyon tipleri | Genel bilgilendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | DNA replikasyonunun moleküler temeli | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | DNA replikasyonunda görev yapan enzimler | Konular hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | DNA dizi analizleri | bölümün hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Restrüksiyon endonükleaz enzimleri | İlgili konuların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Protein izolasyon teknikleri ve saflaştırma | İlgili tekniğin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
7 | APAGE, SDS-PAGE, İki boyutlu PAGE, Kapiller elektroforez, İzoelektrik fokuslama, İmmünelektroforzr | Pratik çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | İlgili konularda hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | DNA tamir mekanizmaları (SOS, Eksizyon, Fotoreaktivasyon, Post replikatif tamir) | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Antisens oligonükleotid teknolojisi | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Rekombinant DNA aşıları | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Rekombinant Virus aşıları | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Moleküler tiplendirme yöntemleri (DNA fingerprint, RFLP, RAPD) | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Proteomik, Genomik ve gen terapisi | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | DNA ve Protein Analiz Teknikleri (Nişasta, selüloz asetat Agaroz, jel elektroforei) | İlgili bölümün araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümün çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün konuları çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |