Genel Bilgi
Kod | ALMZ203 |
Ad | Dilbilim 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Almanca |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır
Dersin İçeriği
Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu)ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibiçeşitlialanların dil incelemeleriyle ilgiliyaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemlikişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.)çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gross, H. (1990): Einführung in die Germanistische Linguistik, iudicium Verlag, München. Fischer, H. D. (1987): Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft, Ehrenwirth Verlag, München. Spillmann, H.O. (2004): Einführung in die Germanistische Linguistik, Langenscheidt, München.
Notlar
Toklu, O. (2003): Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara. Kıran, Z. (2002): Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilbilimini konu ve kapsam olarak açıklar |
ÖÇ02 | Dilbilimin diğer disiplinlerle olan ilişkisini açıklar |
ÖÇ03 | Dilbilimin alt dallarını listeler |
ÖÇ04 | Temel dil kuramlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Göstergebiliminin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ06 | Sesbilgisi ve Sesbilimi ve bunların inceleme alanlarını açıklar |
ÖÇ07 | Biçimbilimin temel kavram ve inceleme alanlarını tanımlar ve açıklar |
ÖÇ08 | Sözdizimi ve inceleme alanlarını açıklama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgilerini edinir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci özelliklerine ve kazanımlara uygun öğretim malzemeleri geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını bilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözme becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel/grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları yerine getirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygulayabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin pratik sorunları, dilbilimin sınıflandırılması | Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dilin tanımı, dil dizgesi ve dil kullanımı. | Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bir iletişim modelinin oluşumu. | Gros, H. : S. 24-29; Fischer, H. D.: S.166-174 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dil ve göstergebilim. | Gros, H. : S. 29-35; Fischer, H. D.: S.125-142 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fonetik ve fonolojinin temelleri | Gros, H. : S. 35-45; Fischer, H. D.: S.37-36 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Biçimbilgisinin (morfoloji) temelleri. | Gros, H. : S. 45-54; Fischer, H. D.: S.62-74 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çekim ve sözcük oluşturulması | Gros, H. : S. 54-67; Fischer, H. D.: S.74-90 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sözdizim (Basit Tümceler) 1 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sözdizim (Basit Tümceler) 2 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sözdizim (Basit Tümceler) 3 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 1 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 2 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 3 | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Pratik Uygulamalar | Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |