ALMZ203 Dilbilim 1

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ALMZ203
Ad Dilbilim 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Almanca
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır

Dersin İçeriği

Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu)ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibiçeşitlialanların dil incelemeleriyle ilgiliyaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemlikişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.)çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gross, H. (1990): Einführung in die Germanistische Linguistik, iudicium Verlag, München. Fischer, H. D. (1987): Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft, Ehrenwirth Verlag, München. Spillmann, H.O. (2004): Einführung in die Germanistische Linguistik, Langenscheidt, München.

Notlar

Toklu, O. (2003): Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara. Kıran, Z. (2002): Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dilbilimini konu ve kapsam olarak açıklar
ÖÇ02 Dilbilimin diğer disiplinlerle olan ilişkisini açıklar
ÖÇ03 Dilbilimin alt dallarını listeler
ÖÇ04 Temel dil kuramlarını tanımlar
ÖÇ05 Göstergebiliminin temel kavram ve ilkelerini açıklar
ÖÇ06 Sesbilgisi ve Sesbilimi ve bunların inceleme alanlarını açıklar
ÖÇ07 Biçimbilimin temel kavram ve inceleme alanlarını tanımlar ve açıklar
ÖÇ08 Sözdizimi ve inceleme alanlarını açıklama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgilerini edinir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanabilir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci özelliklerine ve kazanımlara uygun öğretim malzemeleri geliştirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını bilir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözme becerisi edinir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel/grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları yerine getirir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygulayabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade eder. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilin pratik sorunları, dilbilimin sınıflandırılması Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dilin tanımı, dil dizgesi ve dil kullanımı. Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bir iletişim modelinin oluşumu. Gros, H. : S. 24-29; Fischer, H. D.: S.166-174 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dil ve göstergebilim. Gros, H. : S. 29-35; Fischer, H. D.: S.125-142 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Fonetik ve fonolojinin temelleri Gros, H. : S. 35-45; Fischer, H. D.: S.37-36 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Biçimbilgisinin (morfoloji) temelleri. Gros, H. : S. 45-54; Fischer, H. D.: S.62-74 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Çekim ve sözcük oluşturulması Gros, H. : S. 54-67; Fischer, H. D.: S.74-90 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sözdizim (Basit Tümceler) 1 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sözdizim (Basit Tümceler) 2 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sözdizim (Basit Tümceler) 3 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 1 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 2 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sözdizim (Karmaşık Tümceler) 3 Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Pratik Uygulamalar Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 10:01