Genel Bilgi
Kod | BL489 |
Ad | Organel genetiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mitokondri yapısı, genomu ve bu genomda ortaya çıkabilecek hasarlar sebepleri hakkında temel bilgileri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders mitokondri yapısı ve özellikle mitokondrial genetik konularını içermektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Klinik Mitokondriyal Tıp. Yazar: Michael J. Keogh, Patrik F. Chinnery. Yayınevi: Celsus Kitabevi. Hamur Tipi: Kuşe. Sayfa Sayısı: 432. Ebat: 16 x 24. İlk Baskı Yılı: 2021. Baskı Sayısı: 1. Basım. Dil: Türkçe.
Notlar
Mitokondriye Övgü ve Tıbbın Geleceği Yazar: Lee Know Yayınevi: Akademisyen Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci mitokondri yapısını, hücredeki sayısını ve görevini ayrıntılı şekilde sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Mitokondrial genom hakkındaki bilgileri kavrar ve nükleer genomla olan etkileşimini açıklar |
ÖÇ03 | Mitokondrial kökenli serbest radikalleri sıralar |
ÖÇ04 | Mitokondrial hastalıkların sebep ve sonuçlarını tartışır. |
ÖÇ05 | Mitokondrinin enerji üretimindeki rolünü tanımlar ve ATP sentez mekanizmasını açıklar. |
ÖÇ06 | Mitokondrial biyogenez sürecini ve ilgili genlerin düzenlenmesini açıklar. |
ÖÇ07 | Mitokondrinin apoptoz ve hücresel yaşlanmadaki rolünü değerlendirir. |
ÖÇ08 | Mitokondrinin hücresel metabolizma üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ09 | Mitokondriyal taşıma sistemlerini ve bu süreçlerdeki proteinlerin işlevlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mitokondrinin ince yapısı | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Hücredeki mitokondri sayısı ve görevleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Mitokondrial DNA ve üzerindeki genler | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mitokondrideki protein sentezi ve moleküler trafik | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | Oksijenli solunumda elektron transferi ve ATP sentezi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Benzetim |
6 | Mitokondri kökenli serbest radikallerin oluşumu | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
7 | Serbest radikal çeşitleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Serbest radikallerin neden olduğu DNA ve diğer moleküler hasarlar | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
10 | Mitokondrial DNA'nın yüksek mutasyon frekansı ve sebepleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Kusurlu mitokondri nedenli insan hastalıkları | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
12 | Hasarlı mitokondri kaynaklı insan hastalıkları | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Parkinson ve Alzheimer hastalığının mitokondrial kökeni | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Mitokondrial DNA'nın göçü ve kanserle ilişkisi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Saptanmış Mitokondrial DNA mtasyonlarının raporlanması. | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |