Genel Bilgi
Kod | BL448 |
Ad | Antibiyot. ve Etki Mek. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HATİCE GÜVENMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kimyasal ve biyolojik antimikrobiyal ajanların mikroorganizmalar üzerindeki hedefleri, etkileri, mikroorganizmaların bu ajanlara karşı davranışları ve geliştirdikleri direnç mekanizmalarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste kimyasal antimikrobiyal ajanlar, mikrobiyal üremenin kontrolü, Antimikrobiyal bir ajanın in vivo kullanımında organizmada izlediği yol. Antimikrobiyal ajanların uygulama yerleri ve yolları. Antibiyotiklerin hedefleri Sentetik antimikrobiyal ilaçlar Doğal antimikrobiyal ilaçlar: Antibiyotikler Hücre duvarı biyosentezini inhibe eden antibiyotikler: Penisilinler, sefalosiporinler, basitrasin, karbapenem, monobaktam, vankomisin Protein sentezini inhibe eden antibiyotikler: makrolidler, aminoglikozidler, tetrasiklinler, linkozamidler DNA-giraz inhibitörleri: Kinolonlar (Nalidiksik asit) Lipit Biyosentezini durduranlar, folik asit metabolizmasında etkili antimikrobiyal ajanlar Sitoplazmik membran strüktürü ve fonksiyonunu etkileyen antimikrobiyal ajanlar: Polimiksinler, Daptomisin Antiviral ajanlar Antifungal ajanlar Antiparaziter ajanlar işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Antibiyotikler Prof. Dr. Hakan LEBLEBİCİOĞLU - Prof. Dr. Gaye USLUER - Prof. Dr. Sercan ULUSOY
Notlar
Brock, Mikroorganizmaların Biyolojisi, 14. Baskı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antimikrobiyal ajanların etkileri ve mikroorganizmaların direnç mekanizmalarını izah eder |
ÖÇ02 | Antimikrobiyal bir ajanın in vivo kullanımında organizmada izlediği yollları açıklar |
ÖÇ03 | Antimikrobiyal ajanların uygulama yerleri ve yollarını açıklar |
ÖÇ04 | Antibiyotiklerin hedeflerini listeler |
ÖÇ05 | Sentetik antimikrobiyal ilaçları sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Folik asit metabolizmasında etkili antimikrobiyal ajanları belirtir. |
ÖÇ07 | Antiviral ajanları açıklar |
ÖÇ08 | Protein sentezini inhibe eden antibiyotikleri listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal Antimikrobiyal ajanlar, mikrobiyal üremenin kontrolü | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Antimikrobiyal bir ajanın in vivo kullanımında organizmada izlediği yol | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Antimikrobiyal ajanların uygulama yerleri ve yolları | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Antibiyotiklerin hedefleri | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sentetik antimikrobiyal ilaçlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Doğal antimikrobiyal ilaçlar: Antibiyotikler | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hücre duvarı biyosentezini inhibe eden antibiyotikler: Penisilinler, sefalosiporinler, basitrasin, karbapenem, monobaktam, vankomisin | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Protein sentezini inhibe eden antibiyotikler: makrolidler, aminoglikozidler, tetrasiklinler, linkozamidler | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | DNA-giraz inhibitörleri: Kinolonlar (Nalidiksik asit) | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Lipit Biyosentezini durduranlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Folik asit metabolizmasında etkili antimikrobiyal ajanlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Antiviral ajanlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Antifungal ajanlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Antiparaziter ajanlar | güncel ders notları ve ilgili makalelerin okunması, internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |