Genel Bilgi
Kod | BMM209 |
Ad | Devre Lab. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Elektrik-elektronik devrelerin analizi için gereken temel kavramların ve analiz yöntemlerinin deneysel olarak öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Laboratuarda güvenli çalışma prensipleri ve temel el aletleri kullanımı ile devre elemanları montaj pratik çalışmaları. Laboratuar cihazlarının tanıtımı ve ölçüm hatalarının çeşitli tipik ölçüm pratikleri ile açıklanması. Direnç Devrelerinin kurulması , hesapla ve ölçümlerle analizi. Ohm Kanunu, Kirchhoff gerilim yasasının ve akım yasasının uygulaması.Çevre ve Düğüm Analiz Yöntemleri.Thevenin / Norton eşdeğer devresinin bulunması, süper pozisyon teoremi uygulaması. Kondansatör ve endüktörün değerlerinin hesapla ve ölçümle bulunması. RC, RL ve RLC devrelerinde geçici düzen incelenmesi. RC , RL ve RLC devrelerinde sürekli hal incelemesi ve Fazör analizi.AC SSH devrelerde güç hesaplama ve ölçümü. Eşlenik endüktans ve trafolar. Pasif filtre karakteristikleri . Değişken frekans analizi ve rezonans devreleri .
Dersin Ön Koşulu
BMM207'yi aynı yarıyılda okumak veya daha önce okumuş olmak
Kaynaklar
Ders Notu: Laboratuar deney föyleri
Notlar
Destek Kaynak: Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuar el aletleri ve elektrik ölçü cihazlarını kullanma becerisi. Elektrik devrelerindeki elektriksel parametreleri ölçme becerisi |
ÖÇ02 | Doğru akım ile Alternatif akım devre parametrelerini ölçme becerisi. Doğru akım ile alternatif akım arasındaki farkları deneysel olarak kavrama |
ÖÇ03 | Filtre kavramını ve basit filtreler tasarımı. |
ÖÇ04 | Teori ile pratik uygulamaları karşılaştırma ve gerçek uygulamalar ile teorideki farklılıklar hakkında yorum yapma becerisi. Çeşitli temel devre tasarımları yapabilme becerisi. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuarda güvenli çalışma prensipleri ve temel el aletleri kullanımı ile devre elemanları montajı pratik çalışmaları. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Laboratuar cihazlarının tanıtımı ve ölçüm hatalarının çeşitli tipik ölçüm pratikleri ile açıklanması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
3 | Direnç Devrelerinin kurulması , hesapla ve ölçümlerle analizi. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Ohm Kanunu, Kirchhoff gerilim yasasının ve akım yasasının uygulaması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Çevre ve Düğüm Analiz Yöntemlerinin uygulaması | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Thevenin/Norton eşdeğer devresinin bulunması, süper pozisyon teoremi uygulaması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Kondansatör ve endüktörün değerlerinin hesapla ve ölçümle bulunması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Elektriksel büyüklüklerin osiloskop ile ölçme becerisi kazanılması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | RC,RL ve RLC devrelerinde osiloskop ile geçici hal incelemesi . | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | RC , RL , RLC devrelerinde sürekli hal incelemesi ve Fazör analizi. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | AC SSH devrelerde güç hesaplama ve ölçümü. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Eşlenik endüktans ve trafolar. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Pasif filtre karakteristikleri ve uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Değişken frekans analizi ve rezonans devreleri | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |