Genel Bilgi
Kod | BMM209 |
Ad | Devre Lab. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Elektrik-elektronik devrelerin analizi için gereken temel kavramların ve analiz yöntemlerinin deneysel olarak öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Laboratuarda güvenli çalışma prensipleri ve temel el aletleri kullanımı ile devre elemanları montaj pratik çalışmaları. Laboratuar cihazlarının tanıtımı ve ölçüm hatalarının çeşitli tipik ölçüm pratikleri ile açıklanması. Direnç Devrelerinin kurulması , hesapla ve ölçümlerle analizi. Ohm Kanunu, Kirchhoff gerilim yasasının ve akım yasasının uygulaması.Çevre ve Düğüm Analiz Yöntemleri.Thevenin / Norton eşdeğer devresinin bulunması, süper pozisyon teoremi uygulaması. Kondansatör ve endüktörün değerlerinin hesapla ve ölçümle bulunması. RC, RL ve RLC devrelerinde geçici düzen incelenmesi. RC , RL ve RLC devrelerinde sürekli hal incelemesi ve Fazör analizi.AC SSH devrelerde güç hesaplama ve ölçümü. Eşlenik endüktans ve trafolar. Pasif filtre karakteristikleri . Değişken frekans analizi ve rezonans devreleri .
Dersin Ön Koşulu
BMM207'yi aynı yarıyılda okumak veya daha önce okumuş olmak
Kaynaklar
Ders Notu: Laboratuar deney föyleri
Notlar
Destek Kaynak: Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuar el aletleri ve elektrik ölçü cihazlarını kullanma becerisi. Elektrik devrelerindeki elektriksel parametreleri ölçme becerisi |
ÖÇ02 | Doğru akım ile Alternatif akım devre parametrelerini ölçme becerisi. Doğru akım ile alternatif akım arasındaki farkları deneysel olarak kavrama |
ÖÇ03 | Filtre kavramını ve basit filtreler tasarımı. |
ÖÇ04 | Teori ile pratik uygulamaları karşılaştırma ve gerçek uygulamalar ile teorideki farklılıklar hakkında yorum yapma becerisi. Çeşitli temel devre tasarımları yapabilme becerisi. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuarda güvenli çalışma prensipleri ve temel el aletleri kullanımı ile devre elemanları montajı pratik çalışmaları. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Laboratuar cihazlarının tanıtımı ve ölçüm hatalarının çeşitli tipik ölçüm pratikleri ile açıklanması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
3 | Direnç Devrelerinin kurulması , hesapla ve ölçümlerle analizi. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Ohm Kanunu, Kirchhoff gerilim yasasının ve akım yasasının uygulaması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Çevre ve Düğüm Analiz Yöntemlerinin uygulaması | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Thevenin/Norton eşdeğer devresinin bulunması, süper pozisyon teoremi uygulaması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Kondansatör ve endüktörün değerlerinin hesapla ve ölçümle bulunması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Elektriksel büyüklüklerin osiloskop ile ölçme becerisi kazanılması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | RC,RL ve RLC devrelerinde osiloskop ile geçici hal incelemesi . | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | RC , RL , RLC devrelerinde sürekli hal incelemesi ve Fazör analizi. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | AC SSH devrelerde güç hesaplama ve ölçümü. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Eşlenik endüktans ve trafolar. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Pasif filtre karakteristikleri ve uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Değişken frekans analizi ve rezonans devreleri | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarınından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |