Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMM207 |
| Ad | Devre Analizi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. CABBAR VEYSEL BAYSAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. CABBAR VEYSEL BAYSAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Elektrik-elektronik devrelerin analizi için gereken temel kavramlar ve teorik analiz yöntemlerinin öğrenilmesi ve analizde uygulanabilmesi.
Dersin İçeriği
Elektrik devre değişkenleri ve temel elemanları : Akım, gerilim, güç ve enerji. Basit devre elemanları ve kaynakları. Temel direnç devreleri: Kirchoffun gerilim ve akım yasaları, seri ve veya paralel bağlı dirençli devrelerde akım gerilim hesaplamaları. Devre analiz teknikleri: Düğüm Gerilimleri Yöntemi ile devre çözümü , Dal ve Çevre Akımları Yöntemi ile devre çözümü .Thevenin ve Norton teoremleri, kaynak dönüştürme süperpozisyon prensibi. Endüktans, kapasitans. RL, RC devrelerinin geçici düzen analizi. RLC devrelerinin geçici düzen analizi . Sinüzoidal Sürekli Halin (SSH) , kompleks sayılar, fazör kavramı, SSHde devre elemanları , empedans ve güç tanımları . SSHde elektrik devreleri güç analiz yöntemleri . Eşlenik endüktans ve trafolar. SSHde devrelerin frekans tepkisi . Bode diyagramlari ve filtre devreleri . Laplace dönüşümü ile devre analizi .
Dersin Ön Koşulu
Mühendisler için Matematik I ve II derslerini almış olmak. Lineer Cebir dersini almış olmak.
Kaynaklar
Ders Kitabı: Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin, R.Mark Nelms (Timur Aydemir -Türkçe Tercüme) ,10 baskı, Nobel Akademik Yayınları 2013.
Notlar
Ders slaytları ve çözümlü problemler, çözümlü örnek soru videoları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Elektrik devresi değişkenleri, akım, gerilim, güç ve enerji kavramlarını tanımlayabilir. |
| ÖÇ02 | Ohm yasası, Kirchhoff akım ve gerilim yasalarını temel devre analizinde kullanabilir. |
| ÖÇ03 | Düğüm gerilimleri, çevre akımları, süperpozisyon, kaynak dönüştürme ve Thevenin/Norton eşdeğer yöntemlerini devre analizinde uygulayabilir. |
| ÖÇ04 | Endüktans, kapasitans ve karşılıklı endüktans kavramlarını ifade edebilir ve devre analizde kullanabilir. |
| ÖÇ05 | RL, RC ve RLC devrelerinde geçici düzen analizini yapabilir. |
| ÖÇ06 | Sinüzoidal Sürekli Hal de devre analizi ve güç hesaplarını yapabilir. |
| ÖÇ07 | Devrelerin frekans tepkisi analizini yapabilir ve Laplace dönüşümünü devre analizinde uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Elektrik devre değişkenleri : Akım, gerilim, güç ve enerji. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 2 | Basit elektrik devre elemanları ve kaynaklar. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 3 | Temel direnç devreleri: Kirchoffun gerilim ve akım yasaları, seri ve/veya paralel bağlı dirençli devrelerde akım gerilim hesaplamaları. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 4 | Devre analiz teknikleri-1: Düğüm Gerilimleri Yöntemi ile devre çözümü , Dal ve Çevre Akımları Yöntemi ile devre çözümü . | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 5 | Devre analiz teknikleri-2: Thevenin ve Norton teoremleri, kaynak dönüştürme süperpozisyon prensibi. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 6 | Endüktans, kapasitans. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 7 | RL, RC devrelerinin geçici düzen analizi. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | RLC devrelerinin geçici düzen analizi . | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 10 | Sinüzoidal Sürekli Halin (SSH) , kompleks sayılar, fazör kavramı, empedans. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 11 | SSHde devre elemanları ve güç tanımları,güç analiz yöntemleri . | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 12 | Eşlenik endüktans ve trafolar. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 13 | SSHde devrelerin frekans tepkisi . | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 14 | Bode diyagramlari ve filtre devreleri . | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 15 | Laplace Yöntemi ile Devre analizi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||