Genel Bilgi
Kod | BMM225 |
Ad | Fizyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyomedikal Mühendisliğine uyarlanmış şekilde İnsan Fizyolojisini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi; Hücreler arası iletişim, hücrelerde elektriksel potansiyeller; Kas fizyolojisi; Sinir sistemi fizyolojisi, sinapslarda iletim, duyusal sistem; İşitme, denge ve görme sistemleri; Motor işlevler; Öğrenme ve bellek, limbik sistem, otonomik sistem; Dolaşım sistemi, kalbin elektrofizyolojisi, kalp kasının işlevi, kalp işlevinin düzenlenmesi; Kan akımı, kapilerler düzeyinde madde alışverişi, venöz dönüş; Solunum fizyolojisi; Sindirim fizyolojisi; Kan fizyolojisi, endokrin ve üreme fizyolojisi
Dersin Ön Koşulu
Anatomi dersini alıyor olmak
Kaynaklar
Güneş Tıp Kitabevleri Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Berne Levy Fizyoloji - Türk Fizyolojik Bilimler Derneği Güneş Tıp Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyolojideki temel kavramları açıklayabilme |
ÖÇ02 | Hücreler arası iletişim mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ03 | Uyarılabilir hücrelerdeki elektriksel potansiyellerin nasıl oluştuğunu açıklayabilme |
ÖÇ04 | Kas işlevinin elektriksel ve mekanik temellerini tanımlayabilme |
ÖÇ05 | Sinir sisteminin genel işlevini tanımlayabilme |
ÖÇ06 | Sinaplardaki iletimin mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ07 | İşitme, denge ve görme sistemlerinin mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ08 | Sinir sisteminin motor işlevlerinin mekanizmalarını yorumlayabilme |
ÖÇ09 | Öğrenme ve bellek mekanizmalarını, limbik sistemin işlevini ve otonomik işlevleri açıklayabilme |
ÖÇ10 | Kalp işlevinin elektriksel ve kasılma ile ilgili mekanizmalarını tanımlayabilme |
ÖÇ11 | Kalp işlevinin düzenlenme mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ12 | Kan akımı ile ilgili özellikleri ve kapiler düzeyinde madde alışveriş mekanizmalarını yorumlayabilme |
ÖÇ13 | Solunum fizyolojisini açıklayabilme |
ÖÇ14 | Sindirim fizyolojisini açıklayabilme |
ÖÇ15 | Kan, endokrin ve üreme fizyolojisini açıklayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizyolojiye Giriş ve Hücre Fizyolojisi; Homeostaz; Hücre organellerinin işlevi; Hücre işlevlerinin genetik kontrolü; Hücre zarlarından maddelerin taşınması; Difüzyon; Ozmoz; Aktif taşıma | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücreler arası iletişim; Sinir hücresinin işlevsel yapısı; Yerel potansiyeller; Aksiyon potansiyelleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çizgili kas, düz kas ve kalp kası fizyolojisi; Nöromüsküler iletim | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinir sistemi fizyolojisi: Genel ilkeler; Sinapsların temel işlevleri, sinapslarda kimyasal iletimin özellikleri; sinaptik potansiyeller; Sinir sistemin örgütlenmesi; Duyusal sistem; Motor sistem | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İşitme ve denge duyuları; görme duyusu; Sinir sisteminin motor işlevleri; Spinal refleksler; Serebellum ve bazal gangliyonların işlevleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Beynin zihinsel işlevleri; Öğrenme ve bellek; Davranış ve motivasyon ile ilgili beyin mekanizmaları; Otonom sinir sistemi; otonomik refleksler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kardiyovasküler sistem; Kalp kasının işlevsel yapısı; Kalp hücrelerinin elektrofizyolojisi; Kalbin ritmik uyarılması; Kalp dokusunda aksiyon potansiyelinin yayılması | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Kardiyak eksitasyon-kasılma eşlenmesi; Kalp döngüsü ve kalp pompası; Kalp debisi; Kalp atım hızı ve kalbin pompalama işlevinin düzenlenmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Elektrokardiyogram | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kan akımı; Kan basıncının temelleri; Kan basıncının kontrolü; Kapiler düzeyinde madde alışverişi; Venöz dönüş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Solunum sisteminin işlevi; Solunum mekaniği; Gaz yasaları ve ventilasyon | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Solunum sisteminin işlevi; Gaz değişimi ve taşınımı; | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sindirim fizyolojisi; boşaltım fizyolojisi-filtrasyon, sekresyon ve reabsorbsiyon; Vücut sıvıları; Sıvı ve ozmotik dengenin sürdürülmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kan fizyolojisi; Endokrin ve üreme fizyolojisi | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Genel tekrar | Konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık, konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |