Genel Bilgi
Kod | BMM224 |
Ad | Elektronik 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA İSTANBULLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, Biyomedikal Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin diyot ve transistör gibi temel yarı iletken devre elemanlarının yapılarını, fiziksel çalışma prensiplerini ve devre uygulamalarını öğrenmeleri, analog elektronik uygulamalarının ileri konularında çalışmaları için temel oluşturulması ve elektronik devre analizi ve tasarım kabiliyetlerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Yarı iletkenler, PN jonksiyon diyotlar, DC diyot devreleri, küçük ve büyük işaret ac diyot devreleri, zener diyotlar, LED, Bipolar jonksiyon transistörler (BJT), BJT devrelerin DC ve ac analizi, tek katlı BJT yükselteçler, kaskat ve kaskod BJT li yükselteçler, Alan Etkili Transistörler (FET), MOSFET devrelerinin DC ve ac analizi, tek katlı MOSFET yükselteçler, BJT ve MOSFET'li yükselteçlerin frekans cevabı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Microelectronics Circuit Analysis and Design, D. Neamen, McGrawHill, 2010.
Notlar
Fundamentals of Microelectronics, B. Razavi, Wiley
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yarı iletken devre elemanları ile tasarlanan basit analog devrelerin analiz ve tasarım kabiliyetini açıklar. |
ÖÇ02 | Diyotlu devreleri analiz eder. |
ÖÇ03 | Diyot elemanı ile tasarım yapar. |
ÖÇ04 | Diyotlu doğrultucu, kırpıcı, kenetleyici ve gerilim katlayıcı devrelerini analiz eder. |
ÖÇ05 | BJT çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ06 | BJT DC öngerilimleme devrelerini analiz eder. |
ÖÇ07 | BJT yükselteçleri tanır. |
ÖÇ08 | Kaskat ve kaskot çok katlı yükselteçleri tanır. |
ÖÇ09 | MOSFET çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ10 | MOSFET DC öngerilimleme devrelerini analiz eder. |
ÖÇ11 | MOSFET yükselteçleri tanır. |
ÖÇ12 | Bode genlik ve faz çizimlerini yapar. |
ÖÇ13 | BJT ve MOSFET yükselteçlerin frekans cevabı analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yarı iletken malzemeler: atom modelleri, Silikon Kristalin yapısı, katkılama, elektron-delik hareketi, yarıiletkenlerde akım akış mekanizmaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | PN eklem diyotları: fiziksel çalışma ve terminal özellikleri, ileri ve ters kutuplama, diyot modelleri, DC diyot devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Küçük işaret ve büyük işaret ac diyot devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Çoklu diyot devreleri, zener, LED ve fotodiyot | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bipolar jonksiyon transistörleri (BJT): fiziksel yapısı ve çalışma modları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | BJT devrelerin DC öngerilimlenmesi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | BJT küçük işaret modelleme | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma ve soru çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek katlı BJT yükselteçler, gerilim ve akım kazancı ve giriş ve çıkış empedansları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaskat ve kaskot çok katlı yükselteçler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Alan Etkili Transistörleri (FET): fiziksel yapısı ve çalışma modları, giriş ve çıkış parametreleri ve özellikleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | DC MOSFET devrelerinin analizi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | MOSFET yükselteçler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | BJT devrelerinin frekans cevapları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | MOSFET devrelerinin frekans cevapları | Ders kaynaklarını okuma ve soru çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |