Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
İlk ve Acil Yardım | |
Kod | IAY107 |
Ad | Ambulans Ekipmanları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Gülden KAYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Gülden KAYAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hastanın taşınmasında veya kazazedenin sabitlenmesinde kullanılması muhtemel ambulans ekipmanlarını tanımlamak, ekipmanların uygulanmasını etkin bir şekilde kullanmayı öğrenmek.
Dersin İçeriği
Hastaların taşınmasında kullanılacak sedye türlerini uygulamak, Kazazedelerin sabitlenmesinde kullanılacak ekipmanları uygulamak, Hastaların aktarılmasında kullanılacak ekipmanı uygulamak
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. Travmalı Hastaya Hastane Öncesi Acil Bakım Travma Ekipmanlarının Uygulanması ve Hasta Taşıma. Paramedik Derneği Mezuniyet Sonrası Eğitim Kitapçıkları No: 3. Heckman jD, Rosenthal RE, Worsing RA, McFee AS. Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi. Çeviren Perek S. ve ark. Editör Minkari T. 2. Baskı, İstanbul: Mısırlı Matbaası, 1992. Ekşi A, Sezer Y, Köymen H. Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sabitleme Ekipmanları. Editör Ünlüoğlu İ. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları, No:98, 1999.
Notlar
Knoop KJ, Stack LB, Storrow AB. Atlas of Emergency Medicine. 2.Baskı, Spain:Mc Graw-Hill Companies, 2002. Şelimen D, Özşahin A, Gürkan A, Taviloğlu K. Hemşire, Tekniker ve Teknisyenlere Yönelik Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı. İstanbul: Kuban Matbaa, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Travmaya uğramış kazazedelerin stabilizayonunun sağlanmasında kullanılabilecek sabitleyici ambulans ekipmanları açıklar. |
ÖÇ02 | Hastalanmış veya travmaya uğramış kişilerin taşınmasında kullanılabilecek uygun ambulans ekipmanlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Kazazedenin aktarılmasında kullanılabilecek ekipmanın özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Ambulansın içerisindeki ekipmanları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ana Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması * | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Scoop Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Vakum Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | Kombinasyon Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap |
6 | Omurga Tahtasının Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Vaka Örnekleriyle Sedye Uygulamaları 1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vaka Örnekleriyle Sedye Uygulamaları 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
10 | Boyun Atelinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | KED (Kendrick Extrication Device) Yeleğinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Havalı Atellerin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
13 | Vakum Atellerin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Traksiyon Atelinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Vaka Örnekleriyle Sabitleyici Uygulamaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |