Genel Bilgi
Kod | IAY107 |
Ad | Ambulans Ekipmanları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, hastanın taşınmasında veya kazazedenin sabitlenmesinde kullanılması muhtemel ambulans ekipmanlarını tanımlamak, ekipmanların uygulanmasını etkin-etkili bir şekilde göstermektir.
Dersin İçeriği
1- Hastaların taşınmasında kullanılacak sedye türlerini uygulamak 2-Kazazedelerin sabitlenmesinde kullanılacak ekipmanları uygulamak 3-Hastaların aktarılmasında kullanılacak ekipmanı uygulamak
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1-Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. 2-Travmalı Hastaya Hastane Öncesi Acil Bakım Travma Ekipmanlarının Uygulanması ve Hasta Taşıma. Paramedik Derneği Mezuniyet Sonrası Eğitim Kitapçıkları No: 3. 3-Heckman jD, Rosenthal RE, Worsing RA, McFee AS. Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi. Çeviren Perek S. ve ark. Editör Minkari T. 2. Baskı, İstanbul: Mısırlı Matbaası, 1992. 4-Ekşi A, Sezer Y, Köymen H. Hastane Öncesi Acil Bakımda Kullanılan Sabitleme Ekipmanları. Editör Ünlüoğlu İ. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları, No:98, 1999.
Notlar
1-Knoop KJ, Stack LB, Storrow AB. Atlas of Emergency Medicine. 2.Baskı, Spain:Mc Graw-Hill Companies, 2002. 2-Şelimen D, Özşahin A, Gürkan A, Taviloğlu K. Hemşire, Tekniker ve Teknisyenlere Yönelik Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı. İstanbul: Kuban Matbaa, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Travmaya uğramış kazazedelerin stabilizayonunun sağlanmasında kullanılabilecek sabitleyici ambulans ekipmanları açıklar. |
ÖÇ02 | Hastalanmış veya travmaya uğramış kişilerin taşınmasında kullanılabilecek uygun ambulans ekipmanlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Kazazedenin aktarılmasında kullanılabilecek ekipmanın özelliklerini belirtir. |
ÖÇ04 | Ambulansın içerisindeki ekipmanları sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ana Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması * | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Scoop Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Vakum Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | Kombinasyon Sedyenin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap |
6 | Omurga Tahtasının Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Vaka Örnekleriyle Sedye Uygulamaları 1 | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Vaka Örnekleriyle Sedye Uygulamaları 2 | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
10 | Boyun Atelinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | KED (Kendrick Extrication Device) Yeleğinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Havalı Atellerin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
13 | Vakum Atellerin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Traksiyon Atelinin Özellikleri, Kullanım Alanları ve Uygulaması | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Vaka Örnekleriyle Sabitleyici Uygulamaları | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Abdi Sütcü Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ambulans Ekipmanları Ders Sunumu Notları, 2017, 2021. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |