Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
İlk ve Acil Yardım | |
Kod | IAS104 |
Ad | Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere hastane öncesi alana özgü olarak ortaya çıkabilecek iletişim niteliklerini ve stres faktörlerini ayırt etme, bu alana yönelik etkin iletişim kurabilme ve stresi yönetme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
1-İletişim Öğeleri 2-İletişim Çeşitleri ve Şekilleri 3-Sağlık Sorunu Olan Bireylerle İletişim 4-Hasta Yakını ile İletişim 5-Engelli Bireylerle İletişim 6-Özel Durumlarda İletişim 7-Stress Kavramı, Kapsamı, Belirtileri 8-Stress Faktörleri 9-Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stress Yönetimi Ders Sunumu Notları, 2015.
Notlar
*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stress Yönetimi Ders Sunumu Notları, 2015.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişimi ve iletişimle ilgili nitelikleri açıklar. |
ÖÇ02 | Bireysel, örgütsel ve toplumsal iletişime yönelik özellikleri belirtir. |
ÖÇ03 | Hastane öncesi alana özgü olarak hasta, hasta yakını ve sağlık profesyonelleri ile ilişkideki iletişimin ayırt edici özelliklerini tartışır. |
ÖÇ04 | Stres kavramını ve kaynaklarını tanımlar. |
ÖÇ05 | Stresle baş etme yöntemlerini belirtir. |
ÖÇ06 | Hastane öncesi alana özgü stres durumlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Hastane öncesi alana yönelik iletişim becerilerini kullanır. |
ÖÇ08 | Hastane öncesi alana yönelik stresle baş etme yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İletişim ve Öğeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | İletişim Çeşitleri ve Şekilleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Stres Kavramı, Kapsamı, Belirtileri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Stres Faktörleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Sağlık Sorunu Olan ve Panik Yaşayan Bireylerle İletişim Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çocuk ve Yaşlı Hastayla İletişim Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
10 | Öfkeli ve Kayıp Yaşayan Hasta Yakını ile İletişim Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Görme ve Zihinsel Engelli Bireyle İletişim Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
12 | Konuşma ve İşitme Engelli Bireyle İletişim Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
13 | Afetlerde Stres Yönetimi Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Kaza ve Salgınlarda Stres Yönetimi Vaka Çalışması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Toplumsal Olaylarda Stres Yönetimi Vaka Çalışması, Dersin Değerlendirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |