SHS157 Bilim İnsanları ve Buluşları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS157
Ad Bilim İnsanları ve Buluşları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci hakkında bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında; Bilim nedir? Bilim insanı kime denir? Bilimsel çalışmanın niteliği. Bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci. Sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve çalışmaları hakkında konular ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.

Notlar

Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar.
ÖÇ03 Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder.
ÖÇ04 Bilim devrimi sürecini açıklar.
ÖÇ05 Bilim tarihinde önemli gelişmeleri sıralar.
ÖÇ06 Tarihten bugüne bilimin gelişimini yorumlar.
ÖÇ07 İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar.
ÖÇ08 Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların temel anatomik yapısını ve fonksiyonunu açıklar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi görüntülemede kullanılan modaliteleri ve uygun modalite seçimini tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi görüntüleme cihazlarının kullanım basamaklarını listeler. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi görüntüleme yöntemlerini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyoloji araç ve gereçlerini listeler.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Preanalitik, analitik ve post analitik evrelerle ilgili yapılacak işlemleri planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyoloji tetkiki öncesi hastayı hazırlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyasyon güvenliği için gerekli tedbirleri alır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi görüntüleme tetkik parametrelerini doğru uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kontrast madde uygulamalarında işleme ve hastaya göre doğru doz uygulaması yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Elde edilen görüntünün film, kağıt, CD veya DVD üzerine kaydını ve arşivlenmesini sağlar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyoloji cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyoloji tetkik birimlerinin eksiklerini belirler ve teminini sağlar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kritik değerlerle ilgili bilgi sahibi olup, gerektiğinde sonuçları hekime bildirerek koordinasyonu sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Anjiografi ve Girişimsel Radyoloji birimlerinde ekip üyeleri ile uyum içinde çalışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi iletişim teknolojilerini ve en az bir yabancı dili kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, gerekli durumlarda ilk müdaheleyi yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri izler, alana özgü dinamikleri analiz eder. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim nedir Bilim insanı kime denir Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel çalışmanın niteliği Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bilimin tarihi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bilim devrimi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 11:34