Genel Bilgi
Kod | TL129 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve tıbbi laboratuvar alanı ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterliklerin kazanılmasının sağlanması.
Dersin İçeriği
Tıbbi terminolojiye giriş, kökler, ön ekler, tanısal son ekler, uygulama ve eylem belirten son ekler, belirtileri tanımakta kullanılan son ekler, tıbbi kısaltmalar, tıbbi laboratuvar alanında sık kullanılan terimler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi terimlerin söyleyiş kurallarını açıklar |
ÖÇ02 | Tıbbi terimleri oluşturan ögeleri listeler. |
ÖÇ03 | Terimleri yapısal olarak açıklar |
ÖÇ04 | İnsan yapısındaki tanım ve terimleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Tıbbi laboratuvar terimlerini ayırt eder. |
ÖÇ06 | Tıbbi laboratuvar terimlerini listeler. |
ÖÇ07 | Tıbbi laboratuvar terimleri ön ek, son ek olarak ayırt eder. |
ÖÇ08 | Terimleri EPONİM ve AKRONİM olarak açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır, ölçüm yöntemlerini sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri açıklar | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak teslim alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar, sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mezun olduktan sonra teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve tarihçe, Sınıflamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Söyleyiş kuralları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim, Beyin Fırtınası |
3 | Tıbbi terimlerde temel parçalar, Terimlerin yapısal ayrışımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kökler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Ön ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
6 | Ön ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Son ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Son ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Terimlerin tekil ve çoğul formları, Küçültme terimleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Eponimler, Tıbbi kısaltmalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
12 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tıbbi laboratuvar terimleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tıbbi laboratuvar terimleri 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |