Genel Bilgi
Kod | TL122 |
Ad | Temel Biyokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimya analizlerini ve testlerini yapma yeterliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Biyokimyaya giriş; İnsan vücudunun elementer bileşimi; Hücre ve hücresel organellerin biyokimyasal önemi; Su ve elektrolitlerin, karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, proteinlerin, enzimlerin, vitaminlerin, nükleik asitlerin yapıları, özellikleri ve biyolojik fonksiyonları. Karbonhidratların; lipidlerin, aminoasitlerin, nükleik asitlerin ve proteinlerin metabolizmaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. Harper'ın Resimli Biyokimyası, ISBN: 9789752777767, 804 sayfa, 2019 Lipincot's Biyokimya D. L., Nelson and M. M., Cox. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. Çeviri editörü Prof. Dr. Nedret KILIÇ, 2005, Palme Yayıncılık R, Harvey and P.C. Champe. Lippincott Biyokimya. Çevirmen: Doç.Dr. Engin Ulukaya, 2007, Nobel Tıp Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan vücudunun temel yapısını oluşturan biyomoleküllerin; yapıları, fonksiyonları, metabolizmaları ile ilgili temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Teorik bilgileri laboratuvar analizlerinde uygular. |
ÖÇ03 | Biyokimya laboratuvarlarında kullanılan araç ve gereçleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Biyokimyasal çözeltilerin hazırlanması ve özellikleri ile ilgili temel bilgileri listeler. |
ÖÇ05 | Ölçüm yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Canlı organizmayı oluşturan yapı taşlarının yapısını ve fonksiyonunu açıklar. |
ÖÇ07 | Karbohidratların, lipitlerin, aminoasit, peptidlerin ve proteinlerin konformasyonel yapılarını ifade eder. |
ÖÇ08 | Biyomoleküllerin canlıdaki görevlerini örneklendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır, ölçüm yöntemlerini sıralar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri açıklar | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak teslim alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar, sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mezun olduktan sonra teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş; Biyolojik sistemlerde yapılanmalar; İnsan vücudunun elementer bileşimi; Hücre ve organellerin biyokimyasal önemi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları, fonksiyonları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Karbonhidrat metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Enzimlerin yapıları, özellikleri ve sınıflandırılması; Enzim aktivitesini etkileyen faktörler; Enzim aktivitesinin regülasyonu; Hastalıkların teşhisinde enzimlerin önemi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Lipidlerin yapıları, sınıflandırılması, fonksiyonları; Lipoproteinler; Glikolipidler; Fosfolipidler. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Lipid metabolizması; Kolestrol metabolizması; Lipid metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Proteinlerin yapıları, sınıflandırılması, fonksiyonları; Protein metabolizması | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Protein metabolizması II; Üre döngüsü; Protein metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Hemoglobin ve miyoglobin yapısı, fonksiyonu; Hem sentezi ve yıkımı; Sarılıklar. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Nükleotidlerin yapısı ve metabolizması. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | DNA nın yapısı, özellikleri, fonksiyonu, replikasyon. RNA nın yapısı, özellikleri, protein sentezi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Vitaminlerin sınıflandırılması, biyolojik önemi ve fonksiyonları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Su ve minerallerin özellikleri, fonksiyonları ve metabolizmaları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hormonların yapıları, sınıflandırılmaları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |