Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | YBP131 |
Ad | Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yaşlı bireylerin bakımında temel kavram ve ilkeleri öğretmek ve bunlarla ilgili teknik ve uygulama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilere yaşlının temel gereksinimleri, enfeksiyon kontrolü, hereket gereksinimi, ilaç uygulamaları konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım,nobel kitabevi,2010 2.Çolak, F. (2014). Yaşlılık ve Yaşlı Bakımı. Ankara: Nobel Yayıncılık. 3.HATİPOĞLU İnanç, Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara 4.DURNA, Zehra; AKIN, Semiha; ÖZDILLI, Kürşat. İç hastalıkları hemşireliği uygulama rehberi. Cinius yayınları, 2009.
Notlar
1.KOCABALKON Fikri, Geriatri, C-1, Dış İşleri Bakanlığı Basınevi, 1993, Ankara 2.Yasin Tevfik Saptan, İhtiyarlık ve hastalıkları, C-1, Muzluk Kitapevi, 1947, İstanbul 6. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan, sağlık, hastalık, yaşlılık ve çevre kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Yaşlı Bakım Teknikeri sorumluluk ve çalışma alanlarını açıklar |
ÖÇ03 | Yaşlının enfeksiyonlardan korunmasında teknik ve yöntemleri uygular |
ÖÇ04 | Yaşlı bireylerdeki fizyolojik değişiklikleri açıklar. |
ÖÇ05 | Yaşlı bireylerin hareket gereksinimini karşılar. |
ÖÇ06 | Hayati bulguları değerlendirir |
ÖÇ07 | İlaçların uygulanmasına yardım eder |
ÖÇ08 | Yaşlı bireylerin hijyen uygulamalarını yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İnsan-hasta ve Sağlık Bakım Çevresi I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İnsan-hasta ve Sağlık Bakım Çevresi II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Yaşlının Temel Gereksinimleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Enfeksiyon Kontrolü | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Temel Fizyolojik Gereksinimler IKişisel Sağlık Kuralları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Temel Fizyolojik Gereksinimler IYaşlıda Bireysel Hijyen Gereksinimi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınav belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Yaşlılarda Hareket Gereksinimi I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Yaşlılarda Hareket Gereksinimi II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Yaşamsal Bulgular I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yasamsal Bulgular II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
13 | Yaşlılarda İlaç Uygulamaları I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Yaşlılarda İlaç Uygulamaları II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | Uygulama Sınavı | Sınav belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 171 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,84 | ||
AKTS | 7 AKTS |