YBP131 Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 1

7 AKTS - 4-4 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod YBP131
Ad Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-4 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yaşlı bireylerin bakımında temel kavram ve ilkeleri öğretmek ve bunlarla ilgili teknik ve uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilere yaşlının temel gereksinimleri, enfeksiyon kontrolü, hereket gereksinimi, ilaç uygulamaları konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1.Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım,nobel kitabevi,2010 2.Çolak, F. (2014). Yaşlılık ve Yaşlı Bakımı. Ankara: Nobel Yayıncılık. 3.HATİPOĞLU İnanç, Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara 4.DURNA, Zehra; AKIN, Semiha; ÖZDILLI, Kürşat. İç hastalıkları hemşireliği uygulama rehberi. Cinius yayınları, 2009.

Notlar

1.KOCABALKON Fikri, Geriatri, C-1, Dış İşleri Bakanlığı Basınevi, 1993, Ankara 2.Yasin Tevfik Saptan, İhtiyarlık ve hastalıkları, C-1, Muzluk Kitapevi, 1947, İstanbul 6. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnsan, sağlık, hastalık, yaşlılık ve çevre kavramlarını açıklar
ÖÇ02 Yaşlı Bakım Teknikeri sorumluluk ve çalışma alanlarını açıklar
ÖÇ03 Yaşlının enfeksiyonlardan korunmasında teknik ve yöntemleri uygular
ÖÇ04 Yaşlı bireylerdeki fizyolojik değişiklikleri açıklar.
ÖÇ05 Yaşlı bireylerin hareket gereksinimini karşılar.
ÖÇ06 Hayati bulguları değerlendirir
ÖÇ07 İlaçların uygulanmasına yardım eder
ÖÇ08 Yaşlı bireylerin hijyen uygulamalarını yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İnsan-hasta ve Sağlık Bakım Çevresi I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İnsan-hasta ve Sağlık Bakım Çevresi II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Yaşlının Temel Gereksinimleri Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Enfeksiyon Kontrolü Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 Temel Fizyolojik Gereksinimler IKişisel Sağlık Kuralları Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Temel Fizyolojik Gereksinimler IYaşlıda Bireysel Hijyen Gereksinimi Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sınav belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Yaşlılarda Hareket Gereksinimi I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 Yaşlılarda Hareket Gereksinimi II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Yaşamsal Bulgular I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Yasamsal Bulgular II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
13 Yaşlılarda İlaç Uygulamaları I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Yaşlılarda İlaç Uygulamaları II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
15 Uygulama Sınavı Sınav belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 50 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 50 20
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 171
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,84
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 02:27