Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | YBP133 |
Ad | İlk Yardım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin kişilerin yaşamını veya sağlığını tehlikeye düşüren kaza, hastalık vb. durumunda, sağlık ekibinin yardımı sağlanana kadar, yaşamın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla olay yerinde ilaçsız yapılan uygulamaları öğrenmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilere temel yaşam fonksiyonlarının değerlendirilmesi, sistemlere dair yaralanmalarda ve kanamalarda ilkyardım ve temel yaşam desteği konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1.Seyahi A,Öztora S,İlkyardım El Kitabı,İnkilap Yayıncılık. Özcan Ü,Türkeş C,İlkyardım Eğitimi,Aktüel Yayınları. 2.Somyürek H.İ., Eğitimciler İçin İlkyardım Kitabı, Palme Yayıncılık. 3.Serenli N., İlkyardım El Kitabı, Mozaik Yayıncılık. İlkyardım ve Sağlık Bilgisi Ders Notları
Notlar
1.Hülya Ünalan Gedik, , 2000 (2. Sürüm) Saray Medical Yayıncılık. I. Paramedik Sempozyum Kitabı; 2002, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir 2.Sağlık Bakanlığı İlk Yardım Uygulamaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk yardım ve acil yardım kavramlarının farkını açıklar. |
ÖÇ02 | Kalp krizinde ilk yardımı öğrenir. |
ÖÇ03 | Kardiyopulmoner resusitasyonu (CPR) bilir. |
ÖÇ04 | Epilepsi ve diyabetik acillerde ilk yardım basamaklarını sıralayabilir. |
ÖÇ05 | Allerjik reaksiyonlar, şok, kanamaları ayırt edebilir. |
ÖÇ06 | Solunum yolu tıkanıklığı, boğulmalarda, yanıklarda ilk müdehaleyi uygulayabilir. |
ÖÇ07 | Yaralanmalarda ilk yardım yapar. |
ÖÇ08 | Zehirlenmelerde ilkyardım yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlkyardımın tanımı ve ilkyardımcının özellikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Olay yerinin ve yaralının değerlendirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Solunumu duran bireye ilkyardım suni solunumun uygulanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Kadiyopulmoner resüsitasyon (KPR) giriş 1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Kadiyopulmoner resüsitasyon (KPR) giriş 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Yaralanmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Kanamalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Şokta ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Yanık, sıcak çarpması ve donmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Kırık ve çıkıklarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Zehirlenmelerde ilkyardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Hayvan ısırmalarında ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Yaralının olay yerinden taşınması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,76 | ||
AKTS | 2 AKTS |