Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | YBP135 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; tüm vücut sistemi ve organlarıyla ilgili tıbbi terimlerin kavranması, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, sistemlere dair sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011 2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. 3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005. 5-C. Sezai Başer. Tıbbi Terminoloji. Ema Yayınevi. İstanbul. 2021 6-Artukoğlu, A; Kaplan, A; Yılmaz, A. 2004; Tıbbi Terminoloji, Denge Matbaacılık, Ankara.
Notlar
Tıbbi Terminoloji.Edt:Prof.Dr. Muhsin Akbaba, Doç. Dr. Ersin Nazlıcan. Akademisyen Yayınevi 2108.Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi terminoloji alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ02 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
ÖÇ03 | Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin yazılışını açıklar. |
ÖÇ04 | Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin okunuşunu açıklar. |
ÖÇ05 | Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin anlamlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Tıbbi terminolojinin doğru kullanılmasını sağlar. |
ÖÇ07 | Hasta takibinde kullanılan terimleri kavrar. |
ÖÇ08 | Temel anatomik terimleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Tıbbi Terminoljiye giriş, tarihçe | Ders konularının tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Dilbilimsel açıdan tıp terimleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tıp terminolojisinde ek, ön ek, son ek kavramları, eponim, akronim kelimeler, kısaltmalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Uluslar arası terimlerin ulusal dillere aktarılması (Alıntılama, Aktarma, Tercüme etme) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Hasta takibinde kullanılan özel terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Temel patolojik terimler, Temel semptomatik terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Temel anatomik terimler, İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sindirim sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kardiyovasküler sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Solunum sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Boşaltım sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hareket sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sinir ve endokrin sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genital sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,76 | ||
AKTS | 2 AKTS |