YBP135 Tıbbi Terminoloji

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod YBP135
Ad Tıbbi Terminoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; tüm vücut sistemi ve organlarıyla ilgili tıbbi terimlerin kavranması, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, sistemlere dair sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011 2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. 3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005. 5-C. Sezai Başer. Tıbbi Terminoloji. Ema Yayınevi. İstanbul. 2021 6-Artukoğlu, A; Kaplan, A; Yılmaz, A. 2004; Tıbbi Terminoloji, Denge Matbaacılık, Ankara.

Notlar

Tıbbi Terminoloji.Edt:Prof.Dr. Muhsin Akbaba, Doç. Dr. Ersin Nazlıcan. Akademisyen Yayınevi 2108.Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tıbbi terminoloji alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
ÖÇ02 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
ÖÇ03 Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin yazılışını açıklar.
ÖÇ04 Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin okunuşunu açıklar.
ÖÇ05 Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin anlamlarını açıklar.
ÖÇ06 Tıbbi terminolojinin doğru kullanılmasını sağlar.
ÖÇ07 Hasta takibinde kullanılan terimleri kavrar.
ÖÇ08 Temel anatomik terimleri kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, Dersin Tanıtımı, Tıbbi Terminoljiye giriş, tarihçe Ders konularının tanıtımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Dilbilimsel açıdan tıp terimleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Tıp terminolojisinde ek, ön ek, son ek kavramları, eponim, akronim kelimeler, kısaltmalar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Uluslar arası terimlerin ulusal dillere aktarılması (Alıntılama, Aktarma, Tercüme etme) Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Hasta takibinde kullanılan özel terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Temel patolojik terimler, Temel semptomatik terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Temel anatomik terimler, İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sindirim sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kardiyovasküler sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Solunum sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Boşaltım sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Hareket sistemine ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sinir ve endokrin sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genital sisteme ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 44
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,76
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 11:30