Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
İKTİSAT PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMZ104 |
Ad | Mathematics II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik bilgisi vermektir. Bunun yanında işletme, iktisat ve sosyal bilimlerde karşılaşılabilecek problemlerin oluşturulması ve çözümü için deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Anti-türev ve belirsiz integral kavramları ele alınarak değişken değiştirme yöntemi ve diferansiyel denklemler incelenir. Büyüme ve küçülme problemleri üzerinden belirli integral kavramı açıklanarak, diferansiyel hesabın temel teoremi ile işletme ve iktisat problemlerine yönelik uygulamalar yapılır. İki eğri arasındaki alanın hesaplanması ve kısmi integrasyon yöntemi kullanılarak çeşitli problemlerin çözümü ele alınır. İki veya daha çok değişkenli fonksiyonlar kapsamında kısmi türevler, diferansiyeller ve zincir kuralı incelenerek, iki değişkenli fonksiyonlarda maksimum ve minimum problemleri ile Lagrange çarpanları yöntemi üzerinde durulur.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Haeussler, E. F., Paul, R. S., & Wood, R. J. (2010). Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences (13th ed.). Pearson Education.
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmelerde karşılaşılan ekonomik problemlerinin matematiksel modelini oluşturur ve çözer. |
ÖÇ02 | Ekonomik problemi tanımlar . |
ÖÇ03 | Ekonomik problemi formüle eder. |
ÖÇ04 | Elde edilen çözümlerin analizini yaparak sonucu yorumlar. |
ÖÇ05 | Matematik araştırması bilgilerini İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimler problemlerine uygulama becerisi kazandırır. |
ÖÇ06 | Analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirirler. |
ÖÇ07 | Belirli ve belirsiz integral ile problemleri analiz eder. |
ÖÇ08 | Diferansiyel zincir kuralını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İNTEGRAL Anti-türev ve (İlkel) Belirsiz İntegral Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Diferansiyel Denklemler; Büyüme ve Küçülme Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Belirli İntegral Diferansiyel Hesabın (Kalkülüsün) Temel Teoremi İşletme ve İktisat Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | İki Eğri Arasındaki Alan İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kısmi (Parçalı) İntegrasyon Yöntemi İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
6 | ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLAR VE KISMİ TÜREVLER İki veya Daha Çok Değişkenli Fonksiyonlar Kısmi Türevler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Genel Problemler ve Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diferansiyeller Zincir Kuralı İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İki Değişkenli Fonksiyonlarda Maksimum ve Minimum İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Lagrange Çarpanları İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | MATRİSLER VE DETERMİNANTLAR Matris Tanımı, Matrislerde Cebirsel İşlemler, Özel matrisler, Determinant İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Matrisler ve Lineer Denklemler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Lineer Denklem Sistemlerinin Cramer Kuralı ile Çözümü İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Anlatılan konular hakkında genel problemlerin çözümü ve uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |