Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ekonomik analizde kullanılan temel matematiksel yöntemleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Ekonomik modellerin oluşturulması, analiz edilmesi ve çözümlenmesi için gerekli olan matematiksel araçlar öğrencilere kazandırılacaktır. Ders kapsamında optimizasyon, matris cebiri, diferansiyel ve integral hesap, fark ve diferansiyel denklemler gibi konular ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Temel matematiksel kavramlar, fonksiyonlar ve grafikler, limit ve türev, ekonomik analizde türev kullanımı, optimizasyon teknikleri, matris cebiri ve lineer denklemler, doğrusal programlama ve kısıtlı optimizasyon, integral hesap ve ekonomik uygulamalar, fark ve diferansiyel denklemler, dinamik modeller ve ekonomik büyüme, matematiksel ekonomi modelleri, oyun teorisinde matematiksel yöntemler, istatistik ve olasılık teorisi ile bağlantılar.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Chiang, A. C., & Kevin, W. (2016). Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri. Baskı, Çev. Osman Aydoğuş, Muzaffer Sarımeşeli, Gazi Kitabevi, Ankara.
Notlar
Henderson James, M., & Quandt, R. E. (1980). Mikroekonomik Teori. Matematiksel Yaklaşım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İktisat biliminde matematiksel analizi açıklar. |
ÖÇ02 | İktisadi biliminde modelleri açıklar. |
ÖÇ03 | İktisadi soruları matematiksel problemler olarak modeller. |
ÖÇ04 | İktisadi analizde kullanılan temel matematiksel teknikleri açıklar. |
ÖÇ05 | Matematiksel analizin sonuçlarına bağlı olarak iktisat politikaları oluşturur. |
ÖÇ06 | İktisadi olayların analizinde, matematiksel yöntemleri kullanır. |
ÖÇ07 | Fark ve diferansiyel denklemler yardımıyla dinamik ekonomik modelleri çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri-1 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri-2 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
3 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizleri-1 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
4 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizleri-2 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
5 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizleri-3 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Karşılaştırmalı Durağanlık Analizleri-4 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Statik ve Dinamik Optimizasyon-1 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatım, Problem Çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Statik ve Dinamik Optimizasyon-2 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Statik ve Dinamik Optimizasyon - 3 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklemler | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklemler 2 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklemler 3 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İkinci Dereceden Diferansiyel Denklemler | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İkinci Dereceden Diferansiyel Denklemler 2 | Anlatım, Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,84 | ||
AKTS | 5 AKTS |