Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
İKTİSAT PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECOS302 |
Ad | Labour Economics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, işgücü piyasalarının işleyişini, işgücü arz ve talebini, ücret belirleme mekanizmalarını ve istihdam politikalarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, işsizlik, sendikalar, göç, eğitim ve teknolojik değişimin işgücü piyasaları üzerindeki etkileri gibi konularda teorik ve ampirik bakış açıları sunulacaktır. Ders, hem mikroekonomik hem de makroekonomik perspektiflerden işgücü ekonomisini ele alarak, öğrencilerin gerçek dünya işgücü piyasası dinamiklerini anlamalarına yardımcı olacaktır.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar, işgücü arzı: bireysel ve hanehalkı kararları, işgücü talebi: firmaların işgücü kullanımı, ücret belirleme teorileri ve mekanizmaları, işgücü piyasası dengesizlikleri ve işsizlik türleri, sendikalar ve toplu pazarlık süreçleri, işgücü piyasalarında ayrımcılık ve eşitsizlik, eğitim, insan sermayesi ve işgücü verimliliği, göç ve küreselleşmenin işgücü piyasalarına etkisi, teknolojik değişim, otomasyon ve işgücü piyasaları, esnek çalışma modelleri ve işgücü piyasasındaki değişimler, işgücü politikaları ve devlet müdahaleleri, kayıt dışı ekonomi ve enformel istihdam, geleceğin işgücü piyasaları ve çalışma hayatındaki trendler.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Labor Economics, George J. Borjas, McGraw-Hill, 2016, 7th Edition
Notlar
Labor Economics, George J. Borjas, McGraw-Hill, 2016, 7th Edition
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşgücü piyasalarının temel işleyişini açıklar. |
ÖÇ02 | Arz-talep analizini kullanarak denge ücretin oluşumunu açıklar. |
ÖÇ03 | İşgücünün ücret farklılıklarının oluşumunu açıklar. |
ÖÇ04 | Hükümetin işgücü piyasasını düzenleme yollarını açıklar. |
ÖÇ05 | Ülkelerarası göçlerin işgücü piyasasına etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Sendikaların, toplu pazarlık süreçlerinin ve işgücü politikalarının ekonomik etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Teknolojik değişim, otomasyon ve küreselleşmenin işgücü piyasalarına etkisini açıklar. |
ÖÇ08 | İşgücü piyasalarındaki ayrımcılık, eşitsizlik ve enformel istihdam konularını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İşgücü Piyasasının Temel Kavramları | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İşgücü Piyasasının Temel Kavramları-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İşgücü Arzının Tanımlanması ve Ölçülmesi | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İşgücü Arzının Tanımlanması ve Ölçülmesi-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İşgücü Talebinin Tanımlanması ve Ölçülmesi | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşgücü Talebinin Tanımlanması ve Ölçülmesi-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İşgücü Piyasasının Yapısı (Monopol, Rekabetçi vs.) | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İlgili Kitap Bölümlerinin ve Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İşgücü Piyasalarında Kamunun Rolü | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İşgücü Piyasalarında Kamunun Rolü-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Beşeri Sermaye | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Beşeri Sermaye-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İşgücü Piyasasında Hareketlilik ve Göç | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İşgücü Piyasasında Hareketlilik ve Göç-2 | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İşgücü Piyasasında Ayrımcılıklar | İlgili Kitap Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kitap Bölümlerinin ve Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kitap Bölümlerinin ve Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |