Genel Bilgi
Kod | HMS266 |
Ad | Sağlığın değerlendirilmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Pınar YEŞİL DEMİRCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin ana amacı öğrenciye sağlığın değerlendirilmesi yöntemleri ve uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders sağlığın değerlendirilmesi esasları,Hafta öykü alma ve fiziksel muayene yöntemleri ,Hastanın genel değerlendirmesi, saç deri ve tırnak değerlendirmesi,Baş- boyun değerlendirmesi,Göz, kulak, burun, boğaz değerlendirmesi,Solunum sistemi değerlendirmesi,Kalp ve dolaşım sistemi değerlendirmesi,Genito-üriner sistem değerlendirmesi,Meme ve tiroid değerlendirmesi,Kas iskelet sistemi değerlendirmesi,Sinir sistemi Değerlendirmesi,Gastrointestinal sistem değerlendirmesi,Abdomenin değerlendirilmesi,Beslenme durumunun değerlendirilmesi, dersin değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlığı değerlendirmenin amaçlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Uygun görüşme tekniklerini kullanarak kapsamlı öykü alır. |
ÖÇ03 | Bireyi fiziksel-psikososyal olarak muayeneye hazırlar. |
ÖÇ04 | Fiziksel tanılama becerilerini hemşirelik bakımında kullanır. |
ÖÇ05 | Hastanın genel sistem değerlendirmesini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fiziksel Değerlendirme Becerileri | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Fiziksel Muayene için hazırlık | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Sağlığın Etnik Ve Kültürel Açıdan Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Bireyin Genel Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Deri Ve Deri Eklerinin Değerlendirilmesi 1 | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Deri Ve Deri Eklerinin Değerlendirilmesi 2 | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Baş ve Boyun muayenesi 1 | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Baş ve Boyun muayenesi 2 | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Toraks Ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Meme ve Aksilla Muayenesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Kardiyovasküler Sistem | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Abdominal Bölge Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Kas- İskelet Sisteminin Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Kadın- Erkek Genitoüriner Sistem Değerlendirilmesi | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 1. Aslan F. E. (2017). Sağlığın değerlendirilmesi klinik karar verme (2.baskı). Akademisyen Kitabevi. 2. Görgülü, R. S. (2014). Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fizik muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Sabuncu N, Akça Ay F. (2015). Klinik beceriler sağlığın değerlendirilmesi, hasta bakım ve takibi (2.baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |