Genel Bilgi
Kod | BMS313 |
Ad | Sayısal Elektronik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUTLU AVCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal elektronik devrelerinin analizi ve tasarımı becerilerini kazanmak.
Dersin İçeriği
Sayısal sistemlere ilişkin temel kavramlar, elektronik elemanların anahtarlama özellikleri, bipolar ve MOS kapı aileleri, yarıiletken bellekler, ikili devreler, senkron lojik, zamanlama devreleri ve osilatörler, SPICE simülasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
M. Morris Mano, "Sayısal Tasarım", Literatür Yayıncılık, 2002.
Notlar
Kenneth J. Breeding, Digital Design Fundamentals, Prentice Hall, 1997, ISBN: 9780132112772,0132112779.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal mantık ifadelerini analiz eder ve sentezler. |
ÖÇ02 | Sayı sistemlerini ve birbirlerine dönüşümlerini bilir. |
ÖÇ03 | Sayısal ifadeleri Karnaugh haritasından yararlanarak sadeşleştirir. |
ÖÇ04 | Kombinasyonel ve kapı tabanlı devre sentezler. |
ÖÇ05 | BJT ve MOSFET kapı gerçeklemelerini yapar. |
ÖÇ06 | BJT ve MOSFET tabanlı kombinasyonel ifade gerçeklemelerini yapar. |
ÖÇ07 | Durum diyagramı çizer ve problemlerin modellenmesi için kullanır. |
ÖÇ08 | Mealy ve Moore makinelerini tanır. |
ÖÇ09 | Flip-flopları bilir, flip-floplu sayısal devre tasarlar. |
ÖÇ10 | Senkron devre analizini, tasarımını bilir ve durum diyagramları kullanarak senkron sayısal devre tasarlar. |
ÖÇ11 | Saat darbesi üretici devreleri tanır ve kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sayısal sistemlere giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Lojik ifadeler, sadeleştirilmeleri ve kapı sentezlemeleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karnaugh haritası | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kombinasyonel lojik devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Orta ölçekli lojik devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | RAM bellek ve kapı dizileri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Senkron sıralı devreler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temel lojik aileleri ve kavramlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | DTL, RTL,TTL ve ECL aileleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | NMOS, sözde NMOS ve CMOS aileleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Orta ölçekli devrelerin transistör tabanlı gerçekleştirilmeleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Lojik aileleri arasında arayüz yapıları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Saat darbesi üretme ve dağıtma devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sayısal devre tasarım uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |