Genel Bilgi
Kod | BMM322 |
Ad | Biyolojik Sistemlerde Taşınım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik sistemlerde taşınımın rolünün anlatılması; hücresel, hücreler arası ve fizyolojik taşınımların nasıl gerçekleştiğinin anlatılması; biyolojik sistemlerde kütle taşınımın öğretilmesi; delikli yapılarda taşınımın incelenmesi; kılcal damarlardan taşınımın nasıl gerçekleştiğinin tartışılması.
Dersin İçeriği
Biyolojik Sistemlerde Taşınıma Giriş. Kan Fizyolojisi. Reolojinin Temelleri. Hematoloji ve Kan Reolojisi. Damarların Fizyolojisi ve Anatomisi. Kalp Kapakçıkların Mekaniği. Büyük Damarlarda Pulsatil Akış. Biyolojik Sistemlerde Akış Ölçüm Yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
George A. Truskey, Fan Yuan, David F. Katz, "Transport Phenomena in Biological Systems, Pearson, 2010. Lee Waite, Jerry Fine, Applied Biofluid Mechanics, McGraw-Hill Education, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci biyolojik sistemlerde taşınımın önemini, çeşitlerini ve mekanizmalarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenci reoloji biliminin temellerini ve kurallarını öğrenir. Akışkan ve akış çeşitleri ile bunların karakterizasyonunu yapar. |
ÖÇ03 | Öğrenci kardiyovasküler sistem elemanlarını ve bunların çalışma mekanizmalarını öğrenir. Kardiyovasküler sistemde karşılaşılan patolojik durumları ve nedenlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenci biyolojik sistemlerin çalışma prensiplerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik Sistemlerde Taşınıma Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kan Fizyolojisi-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kan Fizyolojisi-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Reolojinin Temelleri-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Reolojinin Temelleri-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Reolojinin Temelleri-3 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hematoloji ve Kan Reolojisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Damarların Fizyolojisi ve Anatomisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-3 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |