Genel Bilgi
Kod | BBT230 |
Ad | Sulama ve Drenaj |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sulama sistemleri konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak, anılan sistemlerin tasarım ilkelerini irdelemek, tarımda su kullanım randımanını artırmanın yollarını öğreterek uygulamada su tasarrufu sağlayan sulama sistemlerinin tasarımı için gerekli altyapıyı oluşturmaktır. Ayrıca, tarımsal drenajın önemi, drenaj yöntemleri, drenaj sistemlerinde sorunlara olası çözümler belirlemektir.
Dersin İçeriği
Sulamanın temel ilkeleri; toprak-bitki-atmosfer-su ilişkileri; bitki su gereksinimi; sulama suyu gereksinimi; sulama sistem kapasitesi; sulama randımanları; su dağılım üniformitesi; sulama programlama teknikleri; sulama sistemleri; yağmurlama, damla, yüzey sulama sistemleri, drenajın tanımı, önemi ve toprak üzerine etkileri, tarım alanlarında drenaj sorunu ve çözüm önerileri, drenaj etütleri, Drenaj yöntemleri: açık drenaj ve kapalı drenaj, drenaj sistemlerinin planlanması ve projelendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Sulama,
Notlar
Sulama sistemlerinin tasarımı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sulama mühendisliği hakkında temel bilgilerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkilerini öğrenir |
ÖÇ03 | Bitki su tüketimi ve sulama suyu gereksinimi konularında temel bilgileri öğrenir |
ÖÇ04 | Sulama sistemi kapasitesini belirlemeyi öğrenir. |
ÖÇ05 | Sulama programlaması temel bilgileri kazanır. |
ÖÇ06 | Sulama zamanının belirlenmesinde kullanılan yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ07 | Sulama sistemleri ve yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Damla sulama sistemlerini öğrenir. |
ÖÇ09 | Yağmurlama sistemlerini öğrenir. |
ÖÇ10 | Yüzey sulama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ11 | Tarımsal drenajın önemini kavrar, drenaj sorununu tanımlar; kapalı ve açık drenaj sistemlerini öğrenir. Drenaj sistemlerinde sorunlara çözümler bulur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulama mühendisliği hakkında temel bilgiler | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
2 | Sulamanın tanımı, tarihçesi | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
3 | Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
4 | Toprak özellikleri, temel toprak parametreleri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
5 | Kullanılabilir su kavramı, tarla kapasitesi, solma noktası | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
6 | Bitki su gereksinimi ve belirlenmesi | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
7 | Evapotranspirasyon | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Sulama sistemi kapasitesi | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
10 | Sulama sistemleri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
11 | Damla sulama ve özellikleri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
12 | Yağmurlama sulama ve özellikleri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
13 | Yüzey sulama sistemleri | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
14 | Sulama programlaması, sulama zamanının belirlenmesinde kullanılan yöntemler | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
15 | Drenajın tanımı, önemi ve toprak üzerine etkileri, tarım alanlarında drenaj sorunu ve çözüm önerileri, drenaj etütleri, Drenaj yöntemleri: açık drenaj ve kapalı drenaj, drenaj sistemlerinin planlanması ve projelendirilmesi. | Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları1 | yok | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | yok |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |