Genel Bilgi
Kod | BY0044 |
Ad | Çevresel Risk Değerlendirilmesinde Biyomarkırlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FERİT KARĞIN |
Dersin Amacı / Hedefi
Organizmalarda toksik maddelerin fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkilerini gösteren biyomarkırlar incelenecektir
Dersin İçeriği
Çevresel kimyasal maddelerin toksik etkileri veya onlara maruz kalınmasıyla ilişkili biyolojik tepkiler (Moleküllerden hücrelere kadar fizyolojik yanıtlar) işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Fish bioaccumulation and Biomarkers in Environment risk assessment Ron van der Oost
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksik maddeler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Biyomarkırlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Organizmalarda toksik maddeler karşı biyomarkırların tepkileri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Hayvanlardaki biyomarkırlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Toksik maddelere karşı en çok kullanılan biyomarkırlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Doku biyomarkırlar hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevresel yada Ekolojik Risk Değerlendirmesi | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Balık Biyakümülasyon Markırları | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Biyoakükülasyon Modelleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Poliklorlu bifeniller (PCB) | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Organoklorlu Pestisidler | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Polysiklik Aromatik Hidrokarbonlar | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Balıkl Biyomarkırları | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Vize Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Biyotransformasyon Enzimleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Faz 1 Enzimleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Faz 2 Enzimleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Oksidatif Stres Parametreleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Fiyoljik ve Morfoljik Parametreler | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Oksidatif Hasarın Biyokimyasal İndeksleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Biyotranformasyon Ürünleri | Kaynak Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |