HEM632 Sosyo-Kültürel Değişim ve Hemşirelik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM632
Ad Sosyo-Kültürel Değişim ve Hemşirelik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencinin meslek bilincinin güçlenebilmesi için hemşireliğin tarihsel gelişimini, bu gelişim sürecinin hemşirelik üzerine sosyolojik ve antropolojik etkileri kavraması, eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi, hemşireliğin günümüzdeki konumunu kavrayarak geleceğe dair profesyonel öngörüde bulunabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders, tarih öncesi dönemlerde insanın evrimi ve kültürlenmesini, ilk uygarlıklarda sağlık uygulamalarını, orta çağda ve aydınlanma döneminde sosyo-kültürel yapının, yakınçağda ise endüstri devrimi, savaşlar ve küreselleşmenin hemşireliğe etkileri ile Türkiyede hemşireliğin gelişim sürecini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Achterberg J. Kadın Şifacılar. (Woman As Healer) , Everest yayınları, 2009,İstanbul. 2. Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. 3. Aydın E. Dünya ve Türk Tıp Tarihi. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 4. Arda B., Kahya E., Gül B.T. (2004) Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 5. Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevıer Saunders, USA.

Notlar

6. Yıldırım C. (2003) Bilim Tarihi, Remzi kitabevi, 8. Basım, İstanbul. 7. Bayat A. Tıp Tarihi, İzmir, 2003. 8. Altıntaş A. Türkiye’de Hemşireliğin Başlangıcı. Ed: H. Hatemi, A. Altıntaş. Türk Tıp Eğitiminin Önemli Adımları. İstanbul: CSA Global Publishing, 2006; 166–173. 9. Terzioğlu A. Tıp Tarihi ve Deontoloji. Ed: EK. Unat. Dünyada ve Türkiye’de 1850 Yılından Sonra Tıp Dallarındaki İlerlemelerin Tarihi. İstanbul, 1988; 452–488. 10. Kudzma EC. Florence Nightingale And Healthcare Reform. Nurs. Sci. Q, 2006 Jan;19 (1): 61-64. PMID: 16407602. 11. Ehrenreich B, English D. Cadılar Büyücüler ve Hemşireler. Çev: E. Uğur. İstanbul: Kavram Yayınları, 1992. 12. Sarı N. Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Ed: Nil Sarı. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları. Sayı 2–3, İstanbul 1996-97-98. 13. Atabek ME. Tıp, Tabip Olmayanlardan Neler Öğrendi?, İ.Ü.Cerrahpaşa Tıp Fak. Yayınları, No: 44 14. Torun S. Kırım Savaşı’nda Hasta Bakımı ve Hemşirelik. Akademisyen Yayınevi,2014. 15. Tanilli, S. Uygarlık Tarihi. Alkım Yayınevi: 2006. 16. Roberts, JM. Dünya Tarihi. Çev: İdem Erman. İnkilab Kitabevi: İstanbul, 2011.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olayları anlar
ÖÇ02 Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olayları çağlara göre analiz eder
ÖÇ03 Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olaylara karşı eleştirel bakış açısı geliştirir
ÖÇ04 Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşimi kavrar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşim kurar. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Programın Açıklanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tarih öncesi dönemlerde insanın evrimi ve kültür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İlk Uygarlıklar ve sağlık uygulamaları (Uzak Doğu Asya, Mezopotamya ve Mısır Uygarlıkları) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İlk Uygarlıklar ve Sağlık uygulamaları (İnka, Aztek, Maya Uygarlıkları) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İlk uygarlıklar ve Sağlık Uygulamaları (Anadolu Uygarlıkları) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Gezi inceleme-gözlem (Örnek: Tıp Müzesi) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ortaçağda Sosyo-kültürel yapı ve Hemşirelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aydınlanma, Dinde Reform ve Hemşireliğe Etkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Endüstri Devrimi ve Savaşların Hemşireliğe Etkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yakınçağda Hemşireliğin Yeniden Doğuşu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkiyede Kadının Statüsü ve Hemşirelik, Erkek Hemşirelerin Mesleğe Etkileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Küreselleşme ve Hemşireliğe Etkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hemşirelik Eğitimine Tarihsel Bakış okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme ve seminer sunumu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 02:53