Genel Bilgi
Kod | HEM600 |
Ad | İleri Hemşirelik Esasları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
-Bu ders birey, aile ve toplumun sağlık bütünlüğünün bozulduğu durumlarda iyileştirici ve rehabilite edici ileri bilgi, tutum ve becerileri kapsar.
Dersin İçeriği
1. Hemşirelik ve Tarihçesi 2. Profesyonun Tanımı, Bir Profesyon Olarak Hemşirelik 3. Hemşirelik Felsefesi 4. Kritik Düşünme 5. Temel Hemşirelik Kavramları 6. Yaşam Modeli 7. Günlük Yaşam Aktiviteleri
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik alanında Yüksek Lisans mezunu olmak
Kaynaklar
1. Potter, P.A and Perry A.G Fundamentals of Nursing 7th Edition, Mosby Company, Canada 2009. 2. Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003 3. Perry AG, Potter PA. Clinical Nursing Skills and Techniques, 6th Edition, Mosby, 2005. 4. Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 5. Clinical Nursing Skills and Tecniques, Potter ve Perry, 6 th Ed. Mosby 6. Medical Surgical Nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001. 7. Akbayrak, Nalan Hemşirelik Bakım Planları Alter Yayıncılık Ankara 2007 8. Ay, Fatma Akça Temel hemşirelik: kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul ; 2008. 9. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Carpenito-Moyet, Lynda Juall Istanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10. Öz F.(2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara 11. Kültürlerarası Hemşirelik,Ed:Seviğ,,Ü.,Tanrıverdi,G.İstanbul Tıp kitapevi 2011 12. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Editör Türkinaz Atabek Aştı, Akademi yayıncılık, 2012 13. Carpenito-Moyet LJ Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 14. Nettina SM Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 15. Ackley BJ, Ladwig GB. Nursing Diagnosis Handbook: A Guide to Planning Care: Mosby, 7 edition, 2005. 16. Perry AG, Potter PA. Clinical Nursing Skills and Techniques, 6th Edition, Mosby, 2005. 17. Ochs G Study Guide & Skills Performance Checklists to accompany Fundamentals of Nursing, 6 edition, Mosby, 2004.
Notlar
18. White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004 19. Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 20. Johnson M, Bulechek G, Dochterman JM, Maas M, Moorhead S. Nursing Diagnoses, Outcomes, and Interventions: NANDA, NOC and NIC Linkages, 1st edition, C.V. Mosby; 2001. 21. Taylor C, Lillis, C, Le Mone P. Fundamentals of Nursing The Art & Science of Nursing Care. Lippincott Co., Philadelphia, 2001. 22. Timby BK. Fundamental Skills and Concept in Patient Care. 7th. Ed., Lippincott Co., Philadelphia, 2001. 23. Craven RF, Hırnle CJ. Fundamentals of Nursing Human Health and Function. 3rd Ed., Lippincott Co., Philadelphia, 2000. 24. Gulanic M, Kloop A, Galanes S, Gradishar D, Puzas MK. Nursing Care Plans. 4th. Ed. Mosby-Year Book Inc., St. Louis, 1998. 25. Roper N, Logan W, Thierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Hemşirelik felsefesini kavrayabilmesi |
ÖÇ02 | 2. Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirebilmesi |
ÖÇ03 | 3. Felsefi akımların hemşireliğe ve bakıma yansımalarını bilme |
ÖÇ04 | 4. Hemşirelik bakımı ve tüm uygulamalarında kritik düşünebilme becerisi edinme |
ÖÇ05 | 5. Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz edebilme |
ÖÇ06 | 6. Hemşirelik alanında yenilikleri izleyebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Takdimi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Yönetmeliğinin İncelenmesi | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Hemşirelik ve Tarihçesi | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
3 | Profesyonun Tanımı, Bir Profesyon Olarak Hemşirelik | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Hemşirelik Felsefesi | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Hemşirelik Mesleki Değerleri | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Hemşirelikte Eleştirel Düşünme | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Temel Hemşirelik Kavramları | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | ARA (VİZE) SINAV | Anlatılan Tüm Ders Konularının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Hemşirelik Kavramlarının Birbirleri ile İlişkisi | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Hemşirelik Modeli=Yaşam Modeli | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | Günlük Yaşam Aktiviteleri | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Yaşam Modeli'nin Hemşirelik Sürecinde Kullanımı | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Hemşirelik Bakımı | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Hemşirelikte Bakım Davranışları | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Hemşire Kuramcıların Bakım Yaklaşımları | İlgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | FİNAL SINAVI | Derste işlenen tüm konuların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | FİNAL SINAVI | Derste işlenen tüm konuların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 185 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,40 | ||
AKTS | 7 AKTS |