Genel Bilgi
Kod | HEM578 |
Ad | Hemşirelikte Malpraktis |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik yükseklisans öğrencilerinin klinik uygulamalar ile çalışma yaşantıları sırasında malpraktis kapsamına giren durumları değerlendirebilmelerine ve mesleki hata yapmamak için gerekli önlemleri almalarına; dolayısıyla hastalarının, kendilerinin ve diğer sağlık çalışanlarının güvenliğini sağlamalarına yol göstermektir.
Dersin İçeriği
Malpraktis: kavramsal çerçeve ve tanımlar, hasta hakları, Sağlık çalışanı hakları, Hasta güvenliği, sağlık çalışanı güvenliği, kusurlar ve sorumluluk, sağlık çalışanının yasal sorumluluğu, vaka sunumu, malpraktis-komplikasyon ayrımı, tıbbi uygulama hatası ve risk yönetimi, malpraktisin cezai yaptırımları ,hemşirelerin malpraktiste sıkça karşılaştıkları durumlar, mesleki sorumluluk sigortası, örnek vakalar ve analizler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Notlar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, malpraktisin kavramsal çerçeve ve tanımlarını bilir. |
ÖÇ02 | Öğrenci, hasta ve sağlık çalışanlarının hakları bilir ve uygun davranış geliştirir. |
ÖÇ03 | Öğrenci; hasta ve sağlık çalışanlarının haklarının korunmasına yönelik davranış geliştirip koruyucu rolünü aktif olarak sergiler. |
ÖÇ04 | Sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluklarını bilir ve uygun davranış geliştirir. |
ÖÇ05 | Öğrenci; Malpraktisin cezai yaptırımlarını öğrenir ve koruyucu önlemler alır. |
ÖÇ06 | Öğrenci; Malpraktis ve komplikasyon ayrımını yapar. |
ÖÇ07 | Öğrenci; Olay raporlama yöntemlerini uygular. |
ÖÇ08 | Öğrenci; Sık karşılaşılan malpraktis durumlarını bilir ve gerekli önlemleri alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malpraktis kavramsal çerçeve ve tanımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hasta Hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık Çalışanlarının hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hasta Güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sağlık Çalışanı güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kusur ve sorumluluk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hemşirelerin hukuki sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Olay raporlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Malpraktisin cezai yaptırımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Malpraktis – komplikasyon ayrımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tıbbi malpraktis ve risk yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hemşirelerin sık karşılaştıkları Malpraktis durumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mesleki sorumluluk sigortası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek vakalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |