Genel Bilgi
Kod | HEM516 |
Ad | Sağlık Hizmetlerinde İletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, iletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
"İletişim kavramı ,İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler, Yararlı iletişim teknikleri,Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri, Mesleki ve sosyal iletişim Empati, Empatik iletişim, Hasta hemşire ilişkisi ,Terapötik iletişim, Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları, Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir?, Değişik yaş dönemleri ve ilişkilerimiz Özel davranış gösteren hasta ve hasta davranışları, Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler, Ailede iletişim, Dinleme anlama anlatma, İletişimi engelleyen yaklaşımlar. "
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
"1)Dökmen, Ü. (1996). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2) Öz F.(2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara. 3)Özcan, A. (1996). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitabevleri, İzmir. 4)Terakye, G. (1993). Hemşirelikte İletişim ve Hasta Hemşire İlişkileri, Se&Ra Matbaacılık, Ankara. 5)Cüceloğlu,D. (2007).Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitapevi. 6)Dökmen, Ü. (2010).İletişim Çatışmaları ve Empati,Remzi Kitapevi. "
Notlar
ders notları ve sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1- İletişimin temel kavramları ve insan ilişkilerindeki önemini kavramak. |
ÖÇ02 | 2-iletişimi etkileyen faktörleri kendi ifadesiyle söyleyebilmek |
ÖÇ03 | 3-İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanmak. |
ÖÇ04 | 4-Kişilerarası ilişkilerde temel davranış biçimlerini kavramak |
ÖÇ05 | 5-Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık personeli ilişkilerine uyarlayabilmek |
ÖÇ06 | 6- Hasta- sağlık personeli ilişkisinin özelliklerine ilişkin temel ilkeleri tanımlayabilmek |
ÖÇ07 | 7-Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-hemşire ilişkilerinde uyarlayabilmek |
ÖÇ08 | 8-Günlük yaşamında kişilerarası ve hasta- hemşire ilişkilerinde kişilerarası iletişim becerilerini uygulayabilmek |
ÖÇ09 | 9-Kendini tanımanın kişiler arası iletişim açısından önemini kendi ifadesiyle söyleyebilmek |
ÖÇ10 | 10-Özel durumlarda (depresyon, yas v.b) uygun iletişim becerilerini kullanabilmek. |
ÖÇ11 | 11-Pasif, agresif, manüplatif ve atılgan davranış özelliklerini sıralayabilmek |
ÖÇ12 | 12-Çatışmaya verilen tepkileri etkileyen nedenlerin farkına varabilmek |
ÖÇ13 | 13-Dinleme çeşitlerini sıralayabilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersin tanıtımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ders hazırlık | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İletişim kavramı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yararlı iletişim teknikleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Mesleki ve sosyal iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Empati, Empatik iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hasta hemşire ilişkisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Terapötik iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir? | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |