HEM516 Sağlık Hizmetlerinde İletişim

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM516
Ad Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, iletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

"İletişim kavramı ,İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler, Yararlı iletişim teknikleri,Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri, Mesleki ve sosyal iletişim Empati, Empatik iletişim, Hasta hemşire ilişkisi ,Terapötik iletişim, Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları, Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir?, Değişik yaş dönemleri ve ilişkilerimiz Özel davranış gösteren hasta ve hasta davranışları, Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler, Ailede iletişim, Dinleme anlama anlatma, İletişimi engelleyen yaklaşımlar. "

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

"1)Dökmen, Ü. (1996). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2) Öz F.(2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara. 3)Özcan, A. (1996). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitabevleri, İzmir. 4)Terakye, G. (1993). Hemşirelikte İletişim ve Hasta Hemşire İlişkileri, Se&Ra Matbaacılık, Ankara. 5)Cüceloğlu,D. (2007).Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitapevi. 6)Dökmen, Ü. (2010).İletişim Çatışmaları ve Empati,Remzi Kitapevi. "

Notlar

ders notları ve sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1- İletişimin temel kavramları ve insan ilişkilerindeki önemini kavramak.
ÖÇ02 2-iletişimi etkileyen faktörleri kendi ifadesiyle söyleyebilmek
ÖÇ03 3-İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanmak.
ÖÇ04 4-Kişilerarası ilişkilerde temel davranış biçimlerini kavramak
ÖÇ05 5-Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık personeli ilişkilerine uyarlayabilmek
ÖÇ06 6- Hasta- sağlık personeli ilişkisinin özelliklerine ilişkin temel ilkeleri tanımlayabilmek
ÖÇ07 7-Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-hemşire ilişkilerinde uyarlayabilmek
ÖÇ08 8-Günlük yaşamında kişilerarası ve hasta- hemşire ilişkilerinde kişilerarası iletişim becerilerini uygulayabilmek
ÖÇ09 9-Kendini tanımanın kişiler arası iletişim açısından önemini kendi ifadesiyle söyleyebilmek
ÖÇ10 10-Özel durumlarda (depresyon, yas v.b) uygun iletişim becerilerini kullanabilmek.
ÖÇ11 11-Pasif, agresif, manüplatif ve atılgan davranış özelliklerini sıralayabilmek
ÖÇ12 12-Çatışmaya verilen tepkileri etkileyen nedenlerin farkına varabilmek
ÖÇ13 13-Dinleme çeşitlerini sıralayabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve dersin tanıtımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ders hazırlık Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3  İletişim kavramı Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4  İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5  Yararlı iletişim teknikleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6  Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
7  Mesleki ve sosyal iletişim Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9  Empati, Empatik iletişim Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10  Hasta hemşire ilişkisi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11  Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12  Terapötik iletişim Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13  Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14  Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir? Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15  Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 02:36