Genel Bilgi
Kod | MM0031 |
Ad | Mimaride Renk |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari tasarımın bir bileşeni olan rengin özelliklerini tanıtmak, iç mekan, yapı ve yerleşim ölçeğinde renk tasarım ilkeleri konularında bilgiler aktarmak.
Dersin İçeriği
Görme ve renk algılama, iki ve üç boyutlu renk dizgeleri, renk karışım kuralları, ışık-renk ilişkisi, iç mekan ve yapı yüzü renk tasarım ilkeleri, Munsell Renk Dizgesi ile kuramsal ve uygulamalı çalışmalar, renk tasarım örneklerinin incelenmesi, örnek bir yapıda/bölgede renk tasarım uygulamasının yapılması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Güncel ders notları, Munsell, A. H., A Color notation, Munsell Color Comp., N Y, 1971, Sirel, Ş., Kuramsal Renk bilgisi, İstanbul, 1974, Lenclos, J. P., Couleurs du Monde, CIE, Color Notations and Color Order Systems, Munsell Renk Kitabı ve RAL Renk Kataloğu, DIALux, Relux vb. aydınlatma programları
Notlar
Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimaride renk kullanımının önemini kavrar, bir tasarım bileşeni olarak rengin özelliklerine hakim olur. |
ÖÇ02 | İki ve üç boyutlu renk düzenlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Renk tasarım ilkelerini öğrenir ve buna bağlı olarak mimari renk tasarımları gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Fiziksel çevre öğeleri ile ilgili verilerin toplama, inceleme ve sınıflandırma becerisini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Renk nedir? | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Renkle ilgili temel terimler, tanımlar ifadeler. | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Işık rengi ve yüzey rengi ayrımları, renksel algı. | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Işık ve yüzey renklerine ait renk sistemleri. | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | NCS, CIELAB, RAL Renk Dizgelerinin temel özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Munsell Renk düzeni | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Munsell renk düzeni uygulamları, iç mekana tasarımına ilişkin örnek projeler. | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
8 | İç mekan renk tasarımı uygulaması | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Yapı yüzü tasarımında rengin önemi, örnekler üzerinden incelenmesi -1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yerleşim ölçeğinde renk tasarımı, örnekler üzerinden incelenmesi. | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Yapı yüzü ölçeğinde renk tasarımı çalışmaları için örnek seçimi ve tasarım uygulama çalışmaları -1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yapı yüzü ölçeğinde renk tasarımı uygulama çalışmaları-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yerleşim ölçeğinde renk tasarımı çalışmaları için örnek seçimi ve tasarım uygulama çalışmaları | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yerleşim ölçeğinde renk tasarımı uygulama çalışmaları-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yerleşim ölçeğinde renk tasarımı uygulama çalışmaları-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Final proje teslimine hazırlık | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Final proje teslimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |