MM0032 Aydınlatma Tasarımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0032
Ad Aydınlatma Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mimari aydınlatma konusundaki temel bilgileri vermek, aydınlatma standartları ışığında doğal ve yapay aydınlatma tasarım düzenlerini tanıtmak, aydınlatma-enerji ilişkisinin önemini vurgulamak.

Dersin İçeriği

Aydınlatma tasarımı ile ilgili temel ve teorik bilgiler, aydınlatma-mimarlık ilişkisi, ışık kaynakları, lambalar ve aydınlatma aygıtları, yapay aydınlatmada enerji tüketimi, doğal aydınlatma sistemleri, değişik işlevli hacimlerde yapay aydınlatma tasarım düzenleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok.

Kaynaklar

Güncel ders notları, TS EN 12464 Işık ve ışıklandırma, TS EN 17037 Binalarda Günışığı Standardı, Illuminating Engineering Society of North America (IESNA) Lighting Handbook, CIBSE Lighting Guide, DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları

Notlar

Yürürlükte olan güncel aydınlatma standartları ve yönetmelikleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İç ve dış mekanlarda yapay aydınlatma düzenlerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ02 Mimari aydınlatma hakkında temel bilgilere sahip olur.
ÖÇ03 Mimari aydınlatma projesi tasarlama becerisine sahip olur.
ÖÇ04 Mimari aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ05 Mimari aydınlatma tasarımını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mimari aydınlatmada temel kavramlar. Görsel algılama – aydınlık – çevre koşulları ilişkisi ve ışık Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Aydınlık kavramı; aydınlatma tekniğinin tarihsel gelişimi; aydınlatma – mimarlık ilişkisi Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Aydınlığın nicelik boyutu. İç – dış aydınlatmada aydınlık düzeyi hesaplamasındaki ayrımlar-1 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Aydınlığın nicelik boyutu. İç – dış aydınlatmada aydınlık düzeyi hesaplamasındaki ayrımlar-2 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Aydınlığın niceliği, aydınlık düzeyi hesap yöntemleri, aydınlık ölçerin özellikleri ve aydınlık ölçmeleri. Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Aydınlatma düzenlerinde, ışıkölçümsel büyüklüklerin temel özellik ve sınırları Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Aydınlatma aygıtı tasarım ilkeleri, geriverim hesap ve ölçme yöntemleri-1 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ödev teslimi Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Aydınlatma aygıtı tasarım ilkeleri, geriverim hesap ve ölçme yöntemleri-2 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Aydınlatmada enerji kaybında rol oynayan etkenler Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Aydınlatmaya ilişkin bilgisayar programlarının tanıtımı ve kullanımına yönelik örnekler Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Değişik yapı tip ve bölümlerinde kurulacak aydınlatma düzenlerine yönelik temel ilkeler, örnek uygulamalar Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Doğal aydınlatma tasarım ilkeleri Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İleri günışığı sistemleri Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Farklı işlevlerdeki hacimlerde aydınlatma tasarımına yönelik örnekler Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Aydınlatma proje teslimi-1 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Aydınlatma proje teslimi-2 Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 09:24