Genel Bilgi
Kod | MM0032 |
Ad | Aydınlatma Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari aydınlatma konusundaki temel bilgileri vermek, aydınlatma standartları ışığında doğal ve yapay aydınlatma tasarım düzenlerini tanıtmak, aydınlatma-enerji ilişkisinin önemini vurgulamak.
Dersin İçeriği
Aydınlatma tasarımı ile ilgili temel ve teorik bilgiler, aydınlatma-mimarlık ilişkisi, ışık kaynakları, lambalar ve aydınlatma aygıtları, yapay aydınlatmada enerji tüketimi, doğal aydınlatma sistemleri, değişik işlevli hacimlerde yapay aydınlatma tasarım düzenleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Güncel ders notları, TS EN 12464 Işık ve ışıklandırma, TS EN 17037 Binalarda Günışığı Standardı, Illuminating Engineering Society of North America (IESNA) Lighting Handbook, CIBSE Lighting Guide, DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları
Notlar
Yürürlükte olan güncel aydınlatma standartları ve yönetmelikleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İç ve dış mekanlarda yapay aydınlatma düzenlerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Mimari aydınlatma hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Mimari aydınlatma projesi tasarlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Mimari aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Mimari aydınlatma tasarımını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mimari aydınlatmada temel kavramlar. Görsel algılama – aydınlık – çevre koşulları ilişkisi ve ışık | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aydınlık kavramı; aydınlatma tekniğinin tarihsel gelişimi; aydınlatma – mimarlık ilişkisi | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Aydınlığın nicelik boyutu. İç – dış aydınlatmada aydınlık düzeyi hesaplamasındaki ayrımlar-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Aydınlığın nicelik boyutu. İç – dış aydınlatmada aydınlık düzeyi hesaplamasındaki ayrımlar-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Aydınlığın niceliği, aydınlık düzeyi hesap yöntemleri, aydınlık ölçerin özellikleri ve aydınlık ölçmeleri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Aydınlatma düzenlerinde, ışıkölçümsel büyüklüklerin temel özellik ve sınırları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aydınlatma aygıtı tasarım ilkeleri, geriverim hesap ve ölçme yöntemleri-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ödev teslimi | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Aydınlatma aygıtı tasarım ilkeleri, geriverim hesap ve ölçme yöntemleri-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Aydınlatmada enerji kaybında rol oynayan etkenler | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Aydınlatmaya ilişkin bilgisayar programlarının tanıtımı ve kullanımına yönelik örnekler | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Değişik yapı tip ve bölümlerinde kurulacak aydınlatma düzenlerine yönelik temel ilkeler, örnek uygulamalar | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Doğal aydınlatma tasarım ilkeleri | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İleri günışığı sistemleri | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Farklı işlevlerdeki hacimlerde aydınlatma tasarımına yönelik örnekler | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Aydınlatma proje teslimi-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Aydınlatma proje teslimi-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |