Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MİMARLIK (YL) | |
Kod | MM564 |
Ad | Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımda Düşünce Sistematiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahadollah AZAMI
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu kurs, ekolojik tasarım ilkelerini, enerji verimli stratejileri, mimarlık ve ekoloji arasındaki ilişkiyi, bina performansını optimize etmek için LEED sertifikasyon ilkelerini, enerji verimliliği ve termal konfor için Pasif Ev tasarım stratejilerini, pasif ve aktif tasarım yaklaşımlarının entegrasyonunu ve sürdürülebilirlik performansına dayalı bina çözümlerini keşfeder.
Dersin İçeriği
Bu kurs, entegre sürdürülebilir mimariye odaklanarak ekolojik ve sürdürülebilir tasarım ilkelerinin derinlemesine anlaşılmasını sağlar. Ayrıca, yeşil bina standartları ve derecelendirme sistemlerinin yeşil bina uygulamalarındaki uygulanmasını keşfeder. Öğrenciler, bu standartları mimari tasarıma entegre ederek enerji verimli, çevreye duyarlı ve insan merkezli binalar elde etmeyi öğrenecekler. Kurs, teorik öğrenimi pratik uygulamalarla birleştirerek, küresel sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu yüksek performanslı binalar tasarlamak ve değerlendirmek için araçlar ve bilgi sunar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. Edwards, B., Green Architecture, Architectural Design, Volume 71, Issue 4, 2001, 31. 2. OLGYAY, V., Design With Climate, Princeton Üni. Press, Princeton-New Jersey, 1967. 3. KOÇHAN, A., Doğu Karadeniz Bölgesi Yaylaları İçin Enerji Duyarlı Bir Bungalov Önerisi, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 1997. 4. KOÇHAN, A., İklimsel Bölgelere Göre Ekolojik ve Sürdürülebilir Toplu Konut Tasarımında Düşünce Sistematiği, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir mimari tasarımların, günümüz koşullarına göre gerekliliği ve önemini irdeler. |
ÖÇ02 | Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yerini araştırır/tanımlar. |
ÖÇ03 | Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımın İlkelerini Anlar. |
ÖÇ04 | Mimari Tasarımda LEED Derecelendirme Sistemini Uygular. |
ÖÇ05 | Pasif Ev Standardı'nın temel ilkelerini, ısı yalıtımı, hava sızdırmazlığı, yüksek performanslı pencereler, ısı geri kazanımlı mekanik havalandırma ve ısı köprüsü ortadan kaldırma dahil olmak üzere, ustalıkla kavrar. |
ÖÇ06 | Sürdürülebilir Mimarlık Stratejilerini Tasarım Uygulamalarına Entegre Ediyor |
ÖÇ07 | Sürdürülebilir Yapı Çözümlerini Eleştirel Olarak Değerlendirir ve Yenilikçi Yaklaşımlar Geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyle ele alarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Genel Bilgi Paylaşımı | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yeşil/Ekolojik Mimari ve Entegre Sürdürülebilir Tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | LEED Derecelendirme Sistemi Genel Bakış | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | LEED Kredi Kategorileri ve Uygulaması | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Pasif Ev Standardı (PHS) Genel Bakış | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Pasif Ev Tasarım Stratejileri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Enerji Verimli Tasarım: LEED ve Pasif Ev Sinerjileri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sürdürülebilir Malzemeler ve Kaynak Verimliliği | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Su Verimliliği ve Bina Su Yönetimi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İç Mekan Çevre Kalitesi ve İnsan Konforu | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Gelişmiş Yeşil Bina Teknolojileri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bina Performansını LEED ve PHS ile Değerlendirmek | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
14 | Sürdürülebilir Bir Bina Tasarımı Önerisi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Final Proje Sunumları ve LEED ve Pasif Ev İlkelerini Entegre Eden Sürdürülebilir Tasarım Önerileri Hakkında İncelemeler | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Final Sınavı | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |