MM564 Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımda Düşünce Sistematiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
MİMARLIK (YL)
Kod MM564
Ad Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımda Düşünce Sistematiği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ahadollah AZAMI
Dersin Öğretim Elemanı Ahadollah AZAMI (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu kurs, ekolojik tasarım ilkelerini, enerji verimli stratejileri, mimarlık ve ekoloji arasındaki ilişkiyi, bina performansını optimize etmek için LEED sertifikasyon ilkelerini, enerji verimliliği ve termal konfor için Pasif Ev tasarım stratejilerini, pasif ve aktif tasarım yaklaşımlarının entegrasyonunu ve sürdürülebilirlik performansına dayalı bina çözümlerini keşfeder.

Dersin İçeriği

Bu kurs, entegre sürdürülebilir mimariye odaklanarak ekolojik ve sürdürülebilir tasarım ilkelerinin derinlemesine anlaşılmasını sağlar. Ayrıca, yeşil bina standartları ve derecelendirme sistemlerinin yeşil bina uygulamalarındaki uygulanmasını keşfeder. Öğrenciler, bu standartları mimari tasarıma entegre ederek enerji verimli, çevreye duyarlı ve insan merkezli binalar elde etmeyi öğrenecekler. Kurs, teorik öğrenimi pratik uygulamalarla birleştirerek, küresel sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu yüksek performanslı binalar tasarlamak ve değerlendirmek için araçlar ve bilgi sunar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haftalık Program PPS Sunumlar

Notlar

1. Edwards, B., Green Architecture, Architectural Design, Volume 71, Issue 4, 2001, 31. 2. OLGYAY, V., Design With Climate, Princeton Üni. Press, Princeton-New Jersey, 1967. 3. KOÇHAN, A., Doğu Karadeniz Bölgesi Yaylaları İçin Enerji Duyarlı Bir Bungalov Önerisi, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 1997. 4. KOÇHAN, A., İklimsel Bölgelere Göre Ekolojik ve Sürdürülebilir Toplu Konut Tasarımında Düşünce Sistematiği, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 2003.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sürdürülebilir mimari tasarımların, günümüz koşullarına göre gerekliliği ve önemini irdeler.
ÖÇ02 Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yerini araştırır/tanımlar.
ÖÇ03 Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımın İlkelerini Anlar.
ÖÇ04 Mimari Tasarımda LEED Derecelendirme Sistemini Uygular.
ÖÇ05 Pasif Ev Standardı'nın temel ilkelerini, ısı yalıtımı, hava sızdırmazlığı, yüksek performanslı pencereler, ısı geri kazanımlı mekanik havalandırma ve ısı köprüsü ortadan kaldırma dahil olmak üzere, ustalıkla kavrar.
ÖÇ06 Sürdürülebilir Mimarlık Stratejilerini Tasarım Uygulamalarına Entegre Ediyor
ÖÇ07 Sürdürülebilir Yapı Çözümlerini Eleştirel Olarak Değerlendirir ve Yenilikçi Yaklaşımlar Geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyle ele alarak yorumlar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Genel Bilgi Paylaşımı Bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yeşil/Ekolojik Mimari ve Entegre Sürdürülebilir Tasarım İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 LEED Derecelendirme Sistemi Genel Bakış İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 LEED Kredi Kategorileri ve Uygulaması İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Pasif Ev Standardı (PHS) Genel Bakış İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Pasif Ev Tasarım Stratejileri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Enerji Verimli Tasarım: LEED ve Pasif Ev Sinerjileri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Sürdürülebilir Malzemeler ve Kaynak Verimliliği İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Su Verimliliği ve Bina Su Yönetimi İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İç Mekan Çevre Kalitesi ve İnsan Konforu İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Gelişmiş Yeşil Bina Teknolojileri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Bina Performansını LEED ve PHS ile Değerlendirmek İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
14 Sürdürülebilir Bir Bina Tasarımı Önerisi İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
15 Final Proje Sunumları ve LEED ve Pasif Ev İlkelerini Entegre Eden Sürdürülebilir Tasarım Önerileri Hakkında İncelemeler İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Final Sınavı Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final Sınavı Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 07:54