Genel Bilgi
Kod | MM564 |
Ad | Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımda Düşünce Sistematiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Amacı / Hedefi
Sürdürülebilirlik ve Ekoloji ile Mimarlık arasındaki ilişkiyi tanımlanırken, Mimari tasarımda çevre duyarlılığı amacıyla alınabilecek sürdürülebilir tasarım kararlarını tartışmak. Mimari ürünün tasarımı, uygulaması ve kullanım aşamalarında çevre ve enerji duyarlılığı için uygun yöntem ve teknikleri belirlemek. Toplum/Çevre/Ekonomi etkileşiminde, mimari yapay çevre tasarımlarının araştırılması, analizi ve sentezi yapmak. Çevre duyarlı ve Sürdürülebilir tasarımda, tasarımcı için gerekli kuramsal bilgi birikiminin edinilmesi.
Dersin İçeriği
Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yeri tanımlanırken, günümüz koşullarına göre gerekliliği ve öneminin irdelenmektedir. Toplum / Çevre / Ekonomi bileşeninde; çevre, iklim ve coğrafi verilerin kuramsal açıdan nasıl yorumlanacağı ve tasarımda nasıl kullanılacağının öğrenilecektir. Tasarımcı, karar verici, uygulamacı ve kullanıcı için sürdürülebilir mimari tasarımda bölgesel ve küresel ilkelerin analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. Edwards, B., Green Architecture, Architectural Design, Volume 71, Issue 4, 2001, 31. 2. OLGYAY, V., Design With Climate, Princeton Üni. Press, Princeton-New Jersey, 1967. 3. KOÇHAN, A., Doğu Karadeniz Bölgesi Yaylaları İçin Enerji Duyarlı Bir Bungalov Önerisi, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 1997. 4. KOÇHAN, A., İklimsel Bölgelere Göre Ekolojik ve Sürdürülebilir Toplu Konut Tasarımında Düşünce Sistematiği, KTÜ Fen Bilimleri, Trabzon 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir mimari tasarımların, günümüz koşullarına göre gerekliliği ve önemini irdeler. |
ÖÇ02 | Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yerini araştırır ve tanımlar. |
ÖÇ03 | Toplum / Çevre / Ekonomi bileşeninde örnek sürdürülebilir mimari yapay çevre tasarımları analiz eder. |
ÖÇ04 | Tasarımcı, karar verici, uygulamacı ve kullanıcı için sürdürülebilir mimari tasarımda bölgesel ve küresel ilkeleri yorumlar. |
ÖÇ05 | Sürdürülebilir bilginin edinilmesi, kavranması ve problemlerin çözümünde disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Genel Bilgi Paylaşımı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Küresel Isınma ve Çevre Kirliliği | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan / Çevre / Sanayileşme / Kirlilik / Turizm | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ödev 01 Çevre / Toplum / Ekonomi Bileşeninde İnsan Konulu Sunum | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ekoloji ve Enerji Sorunları, Ekolojik ve Sürdürülebilir Mimari Tanımları | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bina Tasarımında Ekoloji Kuramı – Ekolojik Mimari | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sürdürülebilir Mimaride Yeniden işlevlendirme. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ödev 02 Yeniden İşlevlendirme ile İlgili Örnek Sunum ve Analizleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ekolojik İlkelere Uygun Tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Akıllı Binalar | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ödev 03 Akıllı binalar ile İlgili Örnek Sunum ve Analizleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sürdürülebilir Konut Tasarımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ekolojik ve Sürdürülebilir Konut Düşünce Sistematiği | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev 04 Sürdürülebilir Konutlar ile İlgili Örnek Sunum ve Analizleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final Sınavı | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |