Genel Bilgi
Kod | MM560 |
Ad | Tipolojik Tasarım Kriterleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tipolojik tasarım kriterlerinin kavramsal ve kuramsal uygulamaya dönük bilgilerinin verilmesi, mimari çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Mimarlıkta tip, tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi. Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi. Çağdaş yaklaşımlarda mekansal morfoloji, tasarım ve tipoloji etkileşimi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Carl, P. 2011, “Type, Field, Culture, Praxis”, Architectural Design, Özel sayı: Typological Urbanism, Projective Cities, cilt:81, sayı:1, s.39. Moneo, R. 1978, “On Typology”, Oppositions 13, The MIT Press, ss.22-43.Weizman, I. 2012, “Repeat Yourself: Loos, Law and the Culture of the Copy”, Armin Linke ve Andreas Thiele ile birlikte, Venice Biennale, Küratör: David Chipperfield, Venedik.Zucchi, C. 2012, “Copycat, Empathy and Envy as Form Makers”, 13th Venice Biennale of Architecture, Küratör: David Chipperfield, Venedik. Rossi, A. 1985. Ten opinions on typology. Casabella 49, 509–510
Notlar
Bohigas, O. 1985. Ten opinions on typology. Casabella 49(509), 509–510.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tipolojik analiz yapabilme, çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarımı ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklayarak değerlendirir. |
ÖÇ03 | Binanın şekillenmesine ilişkin kriterleri belirler ve tipolojik analiz yapar. |
ÖÇ04 | Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırması yapar tasarımla ilişkilendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mimarlıkta tip, tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bina tipolojisine bağlı olarak mimari tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri, | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin seçim kriterleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacim ile ilgili form araştırmaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Doku, renk, malzeme seçimleri yoluyla hacimsel estetik ve teknolojik olanakların değerlendirilmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara sınav | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Tipler üzerinden mekanların ilişkiler sisteminin incelenmesi. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tipolojik serilerin farklı örneklerde analiz edilmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Strüktürel tipolojiler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Biçimsel ve çevresel tipolojiler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İşlevsel tipolojiler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamı ve kullanımı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Örnekler üzerinde incelemeler 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Örnekler üzerinde incelemeler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |