MM560 Tipolojik Tasarım Kriterleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM560
Ad Tipolojik Tasarım Kriterleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tipolojik tasarım kriterlerinin kavramsal ve kuramsal uygulamaya dönük bilgilerinin verilmesi, mimari çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması becerilerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Mimarlıkta tip, tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi. Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi. Çağdaş yaklaşımlarda mekansal morfoloji, tasarım ve tipoloji etkileşimi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Carl, P. 2011, “Type, Field, Culture, Praxis”, Architectural Design, Özel sayı: Typological Urbanism, Projective Cities, cilt:81, sayı:1, s.39. Moneo, R. 1978, “On Typology”, Oppositions 13, The MIT Press, ss.22-43.Weizman, I. 2012, “Repeat Yourself: Loos, Law and the Culture of the Copy”, Armin Linke ve Andreas Thiele ile birlikte, Venice Biennale, Küratör: David Chipperfield, Venedik.Zucchi, C. 2012, “Copycat, Empathy and Envy as Form Makers”, 13th Venice Biennale of Architecture, Küratör: David Chipperfield, Venedik. Rossi, A. 1985. Ten opinions on typology. Casabella 49, 509–510

Notlar

Bohigas, O. 1985. Ten opinions on typology. Casabella 49(509), 509–510.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tipolojik analiz yapabilme, çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarımı ilişkilendirir.
ÖÇ02 İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklayarak değerlendirir.
ÖÇ03 Binanın şekillenmesine ilişkin kriterleri belirler ve tipolojik analiz yapar.
ÖÇ04 Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırması yapar tasarımla ilişkilendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mimarlıkta tip, tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bina tipolojisine bağlı olarak mimari tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri, kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin seçim kriterleri. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacim ile ilgili form araştırmaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Doku, renk, malzeme seçimleri yoluyla hacimsel estetik ve teknolojik olanakların değerlendirilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara sınav Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Tipler üzerinden mekanların ilişkiler sisteminin incelenmesi. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Tipolojik serilerin farklı örneklerde analiz edilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Strüktürel tipolojiler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Biçimsel ve çevresel tipolojiler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İşlevsel tipolojiler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamı ve kullanımı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Örnekler üzerinde incelemeler 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Örnekler üzerinde incelemeler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl sonu sınavı Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.07.2024 04:06