Genel Bilgi
Kod | MM571 |
Ad | Mimari Ürünlerin Okunması Üzerine Yöntem Analizleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bina ve kent (yerleşim) ölçeğinde öznel ve nesnel analiz. Anlamsal ve dizimsel değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi. Görsel çevrede değerlendirme tekniklerinin uygulanması. Tasarımda değerlendirme sürecine bakışı genişletmek. İstatistiksel veri analizi yöntemlerini kullanabilmek.
Dersin İçeriği
Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) araştırılması. Algı kuramları, imge, biliş kavramlarının araştırılması. Değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi. Öznel ve nesnel ilişkileri ölçmek. Ölçme (değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Berger, J., (1986), Görme Biçimleri, (Çev. Y. Salman), Metis, İstanbul. Cross, N. (ed.), (1984), Development in Design Methodology", New York: John Wiley and Sons. Gero, J. S., Maher, M. L. (ed.), (1993) "Modelling Creativity and Knowledge-Based Creative Design", New Jersey:Lawrence Erlbaum Assoc. Hays, K. M. (ed.), (2000), "Architecture, Theory Since", New York: Columbia University&MIT. Hubka, V., Eder, W. E., (1996), "Design Science", London: Springer Verlag, Jacques, R., Powell, J. A., (1981), Design: Science: Method", Surrey: West House. Jones, J. C., (1992), "Design Methods", London: David Fulton. Pallasmaa, J. (2005), The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. John Wiley: New York. Rowe, P. G., (1987), "Design Thinking", Cambridge Mass: The MIT Press,. Schulz, C. N. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York.
Notlar
İnternet veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimaride insan, işlev ve biçim arasındaki ilişkileri değerlendirir. |
ÖÇ02 | Mimari kompozisyonda görsel algıyı yorumlayabilme becerisini geliştirir. |
ÖÇ03 | Kentsel tasarımda görsel algıyı yorumlayabilme becerisini geliştirir. |
ÖÇ04 | Mimari ürünleri değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanabilme becerisini geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma. Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) anlatımı1 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) anlatımı 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Örnek araştırmaların sunumu. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Örnek araştırmaların tartışılması. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Algı kuramları, imge, biliş kavramlarının anlatımı. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırmaların sunumu. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi amacıyla serbest anlatım teknikleriyle yapılan uygulama çalışmaları 1 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi amacıyla serbest anlatım teknikleriyle yapılan uygulama çalışmaları 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Araştırmaların tartışılması. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Görsel çevre, yerin karakteri, anlam ve kimlik veren öğelerin örnekler üzerinden anlatımı. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Fiziksel ve sosyo-kültürel öğelerin anlatım teknikleri hakkında bilgi aktarımı. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |