Genel Bilgi
Kod | MM0035 |
Ad | Sinemada Mimari Okumalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin ilk amacı mimar formasyonunun bir parçası olan sanat terminolojilerinin mekana yönelik olarak yedinci sanat olan sinema üzerinden yorumlanmasını sağlamaktır. Genç bireylerin halihazırda ilgi, enerji ve zaman ayırdıkları popular kültürün bir parçası olarak yorumladıkları film izleme eylemini mimari tasarımda düşünsel bir araç haline getirecek film okumaları ile tasarımcılara entellektüel derinlik kazandırılması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders mimarlık ve sinema disiplinlerinin arakesitinde ortak tanımlara yeni açılımlar getirmektedir. Mimarlık ve sinema sanatlarının ortak ekseninde mimarlık terminolojindeki görsellik, hareket, montaj, çerçeve, kesme, kompozisyon, ışık, perspektif, simetri, doku, gölge, ölçü, hacim, doluluk boşluk, renk, yakınlaşıp uzaklaşmak, vistalar oluşturmak, işlev, strüktür ve mekan olgularına filmler üzerinden yorumlar getirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşulu bulunmuyor
Kaynaklar
Wollen Peter.1989. Sinemada Göstergeler ve Anlam. 1989. Metis yayınları. Harvey, D. 1990. Time and Space in the Postmodern Cinema, Cambridge. Gambrich, E.H. 1986. Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi Yayınları, İstanbul. Penz, François. 1994. Cinema and Architecture
Notlar
FİLM LİSTESİ, Wings of Desire, Wim Wenders, 1997, My Architect A Sons Journey directed by Nathaniel Kahn, 2003, The Fountainhead Hayatın Kaynağı, King Vidor, 1949 , The Belly of anArchitect Mimarın Göbeği, Peter Greenaway, 1987,Truman Show, Peter Weir, 1998, The Architect Mimar, Matt Tauber, 2006, Indecent Proposal Ahlaksız Teklif, Adrian Lynenin, Inception Başlangıç, Christopher Nolan, 2010, Terminal, Steven Spielberg, 2003, ABD, Bin Jip Boş Ev, Kim Ki-duk, 2004, Güney Kore,Japonya, Elysium, Neill Blomkamp, 2013 Ders sürecinde katılımcılara verilen listelerden yapılacak seçimler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimarlık ve sinema sanatlarının ortak ekseninde mimarlık terminolojindeki kavramları öğrenir |
ÖÇ02 | Tasarımcının tasarım sürecine dair kullandığı zihinsel akışa filmler yoluyla ilham kanallarını açık tutar |
ÖÇ03 | Görsel okur yazarlığı artar |
ÖÇ04 | Yaratıcılığı arttırmak için sanattan yararlanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinemada Mimari okumalar ders içeriği ve ders formatı Tanışma | Devam durumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sinema Mimarlık İlişkisinde Ortak Terminolojiler Nelerdir? | Devam durumu yeterlidir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sinema Mimarlık İlişkisinde Bir Film Nasıl Okunur? | Devam yeterlidir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinemada Mimar Karakterini İzlemek İlhamımızı Arttırır mı? | devam yeterlidir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 1. Ara sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
6 | Truman Show, Peter Weir, 1998 Film Okuması ve Yeni Kentleşmeci Akım Etkinlik | Film izlenerek gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Inception (Başlangıç), Christopher Nolan, 2010 Film Okuması ve Saf Yaratıcılıkta Mekan | Film izlenerek gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Bin Jip (Boş Ev), Kim Ki-duk, 2004 Film Okuması ve Yerin Ruhu | Film izlenerek gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Terminal, Steven Spielberg, 2003, ABD Film Okuması ve Yok- yerler kavramı | Film izlenerek gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Elysium, Neill Blomkamp, 2013 Film Okuması ve Sürdürülebilir Kentler | Film izlenerek gelinecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | 2. Ara Sınav | sınava hazırlık, okumaların yapılması, ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 1 | öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 2 | öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 3 | öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 4 | öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 5 | öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Final Sınavı | önceki notların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |