MM0035 Sinemada Mimari Okumalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0035
Ad Sinemada Mimari Okumalar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin ilk amacı mimar formasyonunun bir parçası olan sanat terminolojilerinin mekana yönelik olarak yedinci sanat olan sinema üzerinden yorumlanmasını sağlamaktır. Genç bireylerin halihazırda ilgi, enerji ve zaman ayırdıkları popular kültürün bir parçası olarak yorumladıkları film izleme eylemini mimari tasarımda düşünsel bir araç haline getirecek film okumaları ile tasarımcılara entellektüel derinlik kazandırılması sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders mimarlık ve sinema disiplinlerinin arakesitinde ortak tanımlara yeni açılımlar getirmektedir. Mimarlık ve sinema sanatlarının ortak ekseninde mimarlık terminolojindeki görsellik, hareket, montaj, çerçeve, kesme, kompozisyon, ışık, perspektif, simetri, doku, gölge, ölçü, hacim, doluluk boşluk, renk, yakınlaşıp uzaklaşmak, vistalar oluşturmak, işlev, strüktür ve mekan olgularına filmler üzerinden yorumlar getirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşulu bulunmuyor

Kaynaklar

Wollen Peter.1989. Sinemada Göstergeler ve Anlam. 1989. Metis yayınları. Harvey, D. 1990. Time and Space in the Postmodern Cinema, Cambridge. Gambrich, E.H. 1986. Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi Yayınları, İstanbul. Penz, François. 1994. Cinema and Architecture

Notlar

FİLM LİSTESİ, Wings of Desire, Wim Wenders, 1997, My Architect A Sons Journey directed by Nathaniel Kahn, 2003, The Fountainhead Hayatın Kaynağı, King Vidor, 1949 , The Belly of anArchitect Mimarın Göbeği, Peter Greenaway, 1987,Truman Show, Peter Weir, 1998, The Architect Mimar, Matt Tauber, 2006, Indecent Proposal Ahlaksız Teklif, Adrian Lynenin, Inception Başlangıç, Christopher Nolan, 2010, Terminal, Steven Spielberg, 2003, ABD, Bin Jip Boş Ev, Kim Ki-duk, 2004, Güney Kore,Japonya, Elysium, Neill Blomkamp, 2013 Ders sürecinde katılımcılara verilen listelerden yapılacak seçimler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimarlık ve sinema sanatlarının ortak ekseninde mimarlık terminolojindeki kavramları öğrenir
ÖÇ02 Tasarımcının tasarım sürecine dair kullandığı zihinsel akışa filmler yoluyla ilham kanallarını açık tutar
ÖÇ03 Görsel okur yazarlığı artar
ÖÇ04 Yaratıcılığı arttırmak için sanattan yararlanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sinemada Mimari okumalar ders içeriği ve ders formatı Tanışma Devam durumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sinema Mimarlık İlişkisinde Ortak Terminolojiler Nelerdir? Devam durumu yeterlidir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sinema Mimarlık İlişkisinde Bir Film Nasıl Okunur? Devam yeterlidir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sinemada Mimar Karakterini İzlemek İlhamımızı Arttırır mı? devam yeterlidir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 1. Ara sınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
6 Truman Show, Peter Weir, 1998 Film Okuması ve Yeni Kentleşmeci Akım Etkinlik Film izlenerek gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Inception (Başlangıç), Christopher Nolan, 2010 Film Okuması ve Saf Yaratıcılıkta Mekan Film izlenerek gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Bin Jip (Boş Ev), Kim Ki-duk, 2004 Film Okuması ve Yerin Ruhu Film izlenerek gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
9 Terminal, Steven Spielberg, 2003, ABD Film Okuması ve Yok- yerler kavramı Film izlenerek gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Elysium, Neill Blomkamp, 2013 Film Okuması ve Sürdürülebilir Kentler Film izlenerek gelinecek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 2. Ara Sınav sınava hazırlık, okumaların yapılması, ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
12 Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 1 öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 2 öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 3 öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 4 öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Katılımcılar tarafından önerilen filmler ve onların yorumlarının mimarlık okulu öğrenme ortamına uygun etik değerleri taşıması 5 öneri film izlenecek ve yorumlar sunulacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Final Sınavı önceki notların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 09:24