Genel Bilgi
Kod | MM0033 |
Ad | Hacim Akustiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli işlevler için tasarlanacak/tasarlanmış mekanların akustik tasarımına yönelik bilgiler sunmak.
Dersin İçeriği
Temel hacim akustiği bilgileri, açık ve kapalı mekanlarda hacim akustiği ayrımlarının yapılması, projeler üzerinde ışın diyagramları etüdü yapılması, örnek akustik projeler üzerinden analizlerin yapılması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Güncel ders notları, Sirel, Ş., 1980. Yapı Akustiği I, İDMMA Basımevi, İstanbul., Sirel, Ş., 1981. Hacim Akustiğinde Yansışım Süresi, Yapı Fiziği Bilim Dalı Yayınları, İDMMA Basımevi, İstanbul., Templetion, B., Saunders, D., “Acoustic Design”, The Alden Press., UK., 1987., Karabiber, Z., 1991. Mimari Akustikle İlgili Başlıca Tanım, Terim, Formül ve Büyüklükler, YTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği, İstanbul, Maekawa, Z., Lord, P., “Environmental and Architectural Acoustics”, E&F Spon., UK., 1994., Z. MAEKAWA, P. LORD: Environmental and Architectural Acoustics, E & FN SPON, London, 1994. L.K. IRVINE, R.L. RICHARDS: Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders, Krieger Publishing Company, USA, 1998., Heinrich Kutruff, Room Acoustics, Taylor & Francis, London, Newyork,1999
Notlar
Yürürlükte olan güncel akustik standartları ve yönetmelikleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hacim akustiği konularındaki temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Konuşma ve müzik amaçlı hacimlerin mimari akustik tasarımını yapabilme becerisini elde eder. |
ÖÇ03 | Hacimler için yansışım süresi hesabını öğrenir, projeler üzerinde ışın diyagramları etüdü gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Hacim akustiği açısından önemli salonların akustik değerlendirmesini yapabilme becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hacim akustiğine yönelik başlıca tanım ve terimler. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sesin yansıması, yansıtıcı yüzeyler ve malzemeler, sesin yutulması | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Akustik malzemeler, sesin dağılması, dağıtıcı yüzeyler ve malzemeler. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Maskeleme etkisi, ses basınç düzeyi. Distorsiyon ve önlemleri. Bölgesel yansışım süresi. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yansışım süresi hesaplamada kullanılan bilgisayar programları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ses basınç düzeyi, dolaysız ve yansışmış ses düzeyi, kaynak tipleri, ses basınç düzeyi hesaplama, ses basınç düzeyini hesaplayan bilgisayar programları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Salonlarda karşılaşılan akustik kusurların nedenleri ve önlemlerı | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ödev teslimi | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Erken ve geç yansımalar (ilk yansımalar), erken yansımalar ve algılamadaki etkisi, müzikal amaçlı hacimlerde erken yansımaların önemi. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çok amaçlı salonların akustik tasarımı ve değiştirilebilir akustik tasarım ilkeleri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Konuşmanın anlaşılabilirliği ve müziğin doğru algılanması. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Müzik ve konuşma amaçlı hacimlerde akustik tasarım ilkeleri, hacmin fiziksel sınırlarının belirlenmesi. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Konuşma amaçlı bir hacimde hacim akustiği projesi çalışmaları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Konferans, konser salonu, çok amaçlı salon ve opera salonlarının öğrenciler tarafından akustik açıdan incelenmesi, değerlendirilmesi-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Konferans, konser salonu, çok amaçlı salon ve opera salonlarının öğrenciler tarafından akustik açıdan incelenmesi, değerlendirilmesi-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Akustik Proje Teslimi-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Akustik Proje Teslimi-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |