Genel Bilgi
Kod | MM0042 |
Ad | Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlıkta Araştırma yöntemleri dersinin amacı, öğrencilerin mimarlık alanında tartışılan bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bir mimarlık araştırmasında araştırma tasarımının kurgulanması, araştırma sorusuna uygun bir yöntemin seçilmesi ve yöntemin alt tekniklerini uygulaması gibi temel becerilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Mimarlıkta Araştırma Metodolojisi, Mantıksal Argümantasyon Yöntemi, Tarihsel-Yorumlayıcı Araştırma, Deneysel Araştırma, Nicel ve İstatistiksel Araştırma Yöntemi, Modelleme ve Simülatif Araştırma, Nitel Araştırma , Mimarlıkta Nitel Araştırmanın Özel Bir Varyasyonu (KSD), Vaka Çalışmaları, Eylem Araştırması Yöntemi: Girişimsel Araştırma Heuristik ve Tahmin Yöntemleri, Karma Yöntemler ve bu yöntemlerin alt tekniklerini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Niezabitowska, E.D. (2018). Research Methods and Techniques in Architecture (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315165592 Aksamija, A., (2016). Integrating Innovation in Architecture: Design, Methods and Technology for Progressive Practice and Research, Chichester, UK: John Wiley & Sons. Aksamija, A. (2021). Research Methods for the Architectural Profession (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003002932 Babbie, E. (2009) The Practice of Social Research. Boston, MA: Cengage Learning. SANOFF, H., 2000. Community Participation Methods In Design And Planning. John Wiley & Sons, Inc., ABD, 304 s. Baird, G. , Gray, J. , Issacs, N. , Kernohan, D. , and McIndore, G. (1996) Building Evaluation Techniques.New York: McGraw-Hill. Baker, G. (1996) Design Strategies in Architecture: An Approach to the Analysis of Form. New York: Van Nostrand Reinhold. Kernohan , and G. McIndore (Eds.), Building Evaluation Techniques. New York: McGraw-Hill, pp. 53–58. Groat, L. and Wang, D. (2002) Architectural Research Methods. New York: John Wiley & Sons. Jones, J.C. (1992) Design Methods. New York: Van Nostrand Reinhold. Lang, J. (1987) Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. New York: Van Nostrand Reinhold. Lawson, B. (1997) How Designers Think: The Design Process Demystified. Oxford: Architectural Press. Miles, B. and Huberman, M. (1994) Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Mo, L. (2001) Philosophy of Science for Architects. Trondheim: NTNU. Nasar, J.L. , Preiser, W.F.E. , and Fisher, T. (2007) Designing for Designers: Lessons Learned from Schools of Architecture. New York: Fairchild Publications. Walliman, N. (2006) Social Research Methods. London: Sage. Walliman, N. (2011) Research Methods: The Basics. New York: Routledge. Zeisel, J. (2006) Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors,Landscape and Planning (revised ed.). New York and London: W.W. Norton & Company.
Notlar
Bishop, P. , Hines, A. , and Collins, T. (2007) The Current State of Scenario Development: An Overview of Techniques. Foresight, 9(1): 5–25. Bayazit, N., (2004). “Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research”, Design Issues, Vol. 20, No. 1, pp. 16–29
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çalışmanın hedeflerine uygun araştırma yöntemini seçer ve uygular. |
ÖÇ02 | Mimarlıkta karar verme süreçlerini destekleyen araştırma tekniklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bilim, mimarlık pratiği ve kuram arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ04 | Çeşitli araştırma teknikleri arasındaki farklılıkları karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim, Mimarlık Kuramı ve Pratiği Arasındaki İlişki | Ders içeriğinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Araştırma Yöntemleri, Araştırma Stratejileri ve Teknikleri Arasındaki İlişki | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri, Mimarlıkta Araştırma Metodolojisi ile İlgili Literatürün Özeti | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Mantıksal Argümantasyon Yöntemi, Tarihsel-Yorumlayıcı Araştırma | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Deneysel Araştırma, Nicel ve İstatistiksel Araştırma Yöntemi, Modelleme ve Simülatif Araştırma | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mimarlıkta Nitel Araştırma , Vaka Çalışmaları, Eylem Araştırması Yöntemi: Girişimsel Araştırma | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Heuristik ve Tahmin Yöntemleri, Karma Yöntemler | Konu hakkında okumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Mimari Bilimsel Araştırmalarda Uygulanan Araştırma Teknikleri-1 | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mimari Bilimsel Araştırmalarda Uygulanan Araştırma Teknikleri-2 | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-1 | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma |
12 | Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-2 | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma |
13 | Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-3 | Konu hakkında okumaalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma |
14 | Genel Değerlendirme: Mimarlıkta Güncel Araştırma Alanlarının Tartışılması | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme: Mimarlıkta Güncel Araştırma Alanları | Konu hakkında okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 6 | 72 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |